Halstrad tonfisk med min salsa, recept. Vintips!

Hej Sommarsverige!
Vädret är varierande, men inte så ovanligt för juli månad.
Vad gör Ni?
Jag jobbar i trädgården, promenerar, läser böcker, stickar,
ser serier, lyssnar på Sommar i P1, äter, dricker,
går långa promenader och lite golf.
Maten har nästan blivit dagens höjdpunkt!!
Här får Ni ett fantastiskt gott TIPS!
Perfekt mat även för en sen kväll, Du blir inte det minsta däst!

Halstrad tonfisk med Min salsa.
Så här gör DU:

Så här ser perfekt halstrad tonfisk ut.

1. Pensla tonfisken med lite olja, salta och peppra.
Stek i mycket varm panna.
1 minut på varje sida.
Jag halstrar min fisk på kanterna oxå.
Du får hålla lite med fingrarna och få upp skivorna på högkant.
Om tonfiskbitarna är större krävs 2 minuter på varje sida.

2. Slå in fisken i plastfolie i några minuter.
Skiva sedan upp tonfisken vackert.

3. Min salsa
för två personer.
1 avokado
1 chilifrukt röd, utan kärnor
1/2 god melon
3 st salladslökar, går lika bra med finhackad rödlök
1 mogen mango
1/2 pressad citron eller lime
1 kruka färsk koriander
olivolja
salt

Makalöst gott!
Oslagbart!
GÖR DET!

Vinförslag:
Till tonfisk passar både rött, rosé och vitt vin.
TIPS!
Chateau Bonnet, Frankrike, André Lurton, 95:-.
Druvor: sauvignon blanc, semillion, muscadelle.
Smak: krusbär, svartavinbärsblad, citron, lite blommor.
eller
Bonterra Chardonnay 139.- USA.
eller
Domaene Gobelsburg 119:- Österrike.

Lycka till
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg