Mina saltinlagda citroner. Recept.

 Hej!

Idag har jag gjort mina saltinlagda citroner.

Det tycker jag Du ska prova.

Citronerna blir goda till grytor och fiskrätter.

Tänk på att använda ekologiska citroner.

Smaken av inlagda citroner är salt, surt, lite bittert och alldeles underbart!

Används mycket i det Afrikans köket.

Mina citroner är endast inlagda med salt jag vet en del använder lika mycket socker som salt, 

det har jag aldrig gjort ska prova nästa gång!

Saltinlagda citroner, mina.

6 ekologiska citroner
2 citroner, endast saften av dom
1 dl havssalt utan jod
1 lagerblad om Du vill
1 liten chili om Du vill
1 kanelstång om Du vill
Varmt vatten
1/2 dl olivolja

Tvätta citronerna.
Skär av spetsarna på båda sidorna.
Dela citroner i fyra delar men INTE enda ned.
Fyll citronerna med havssalt.
Packa i rengjord burk.
Strö över lite salt.
Fyll upp med pressad citron och varmt vatten.
Häll över olivoljan.
Peta ned chili, kanelstång, lagerblad.

Förvara burken mörk och svalt.
Goda efter ett par veckor, minst.
När Du öppnat burken förvara den sedan i kylskåpet.
Citronerna står sig många månader.

Det här behöver Du.

Dela och fyll med havssalt.

Packa citronerna i rengjord burk.

Lycka till.

Hälsning C.

Kommentarer

Populära inlägg