Tio tjejer i nionde klass på Seminariet i Linköping.

Hej!
Jag hade lyckan att få gå på Seminariet i Linköping i tre år.
Årskurs sju till och med årskurs nio.
För att få gå här fick man söka,
då jag vägrade gå i flickskola till mina föräldrars sorg blev det Seminariet.
Det var många långa diskussioner hemma innan detta blev beslutat.
Jag vann!
Helt makalöst vilken grej.
Vilken skola.
Lärarkandidater fick komma in och ha lektioner för oss ibland.
Under ledning av flera lärare.
Jag älskade historia!
 
Mina kompisar, barndomsvänner.
Kicki, jag och Carina.
Fotot tog precis innan vi skulle åka till Köpenhamn på skolresa.
Rutiga Brigitte Bardotblusar var det enda man kunde ha på den tiden.
Smala vita byxor eller jeans.
Det var trenden.
Vilka kompisar i vått och torrt.
Carina dog för 6 år sedan.
Kicki fick en massiv hjärnblödning för 15 år sedan.
Bästis sedan vi var små.
Våra minnen är vackra och sagolika.
Så roligt vi hade..........

Snart på väg till Köpenhamn.

Nu är vi tio bara åtta.
Två klasskamrater har gått bort.
Jag har rutig kjol.
Carina, Ann-Karin, Kicki och jag den sanna fyrklövern.

Tänk att få gå i en klass med tio elever.
Med magister Olof Skarhed som lärare det kallar jag lyx.
Men en nackdel var det, tro inte att Du kunde gömma dej bakom någon,
det gällde att kunna sin läxa.
Här kom Du inte undan.
Det här är enda gången i mitt liv jag haft kort hår.
Det var en kille som inspirerade mej till klippningen,
jag pratade ALDRIG med honom mer efter den klippningen.
Jag bara grät för jag hade klippt mej.
Sen slutade jag lyssna på killar och bestämde själv!
KOLLA IN en grej..... vi alla tjejer har kjol!!!!
Vi gick i nionde klass.
Året var 1960/61.

Snart ska vi sammanstråla ska bli underbart.
Kram alla älskade vänner
från Christina
 

Kommentarer

Populära inlägg