Gratinerad löksoppa och mina pain riche. Recept.

Hej  vinter!

Idag har jag gjort löksoppa, det var länge sedan.

Fina minnen av löksoppa har jag från dom gamla hallarna i Paris, Les Halles.

Vi besökte Hallarna och jag minns den goda löksoppan 

som serverades ur stora kantiner. 

Det var den godaste löksoppa jag någonsin ätit. 

Jag bakar mina pain riche till löksoppan, detta recept har jag bakat sedan

länge, urgammalt, det håller ännu.

Här nedan har Du recepten. 

Supergott!

Löksoppa min.

4 stora gula lökar i skivor.

Stek i smör eller olja på svag värme.

1 l hönsbuljong + lite grönsaksbuljong.

Två lagerblad + timjan.

1 dl vitt vin. Inte nödvändigt.

1 vitlöksklyfta.

Låt småputtra.

Jag lyxade till min soppa idag med lite rökt pancetta som fick koka med.

Servera i skålar, lägg på skivat vitt bröd och riven ost, idag hade jag Emmentalerost.

Gratiner i ugnen.

Servera med ett glas sherry.

Löksoppa gratinerad med bröd och ost.

Ett litet glas sherry till.

Mitt urgamla recept.
Idag bytte jag ut 1 dl mot grahamsmjöl istället för vetemjöl.
Gott med flingsalt, solroskärnor, kli upppepå.
Du bestämmer.
KANONRECEPT!

Du se att det är lite graham i.

Nygräddade med flingsalt på och med lite extrasaltat Bregott, himmelskt.

Nu njuter vi av det fina vädret.
Glöm inte att ta av solglasögonen och få lite solsken i blick.
Nyttigt!
Tänk så ljust det har blivit, snart är våren här.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg