Mitt Myrtenträd. Lite blåvitt Kinaporslin.

Hej!

Jag fick ett myrtenträd för många år sedan av en väninna, 

då var den pytteliten.

Jag har klippt den tre gånger, denna gång var den väldigt vildvuxen.

Skulle gärna vilja forma min myrten till en boll,

Vilket inte är det enklaste.

Mitt myrtenträd har jag inomhus året om,

nästa år ska jag prova att ha det ute sommartid.

Det får inte torka ut då är det kört.

Mitt yviga myrtenträd.

Myrtenträdet står i ett antikt rökelsekar från Kina.
I bakgrunden en Imarivas.

Önskeformen på mitt träd.

Vatten, vatten kräver detta träd.

Mitt lilla nedklippta myrtenträd.
Tror Ni jag kan få det lite rundare i formen?
 Antika Bojaner från Kina.
Älskar dom! Älskar blåvitt
Gravfiguren i fönstret är från Xian i Kina köpt på en resa dit.
Bronshäst från Kina.
Tavla motiv från Marstrand.

Myrten kan formklippas och beskäras allt efter önskan och sinne – den tål det. Beskär den för att få bladverket tätare och växten vackrare. Myrten har blivit en populär medelhavsväxt för utebruk över sommaren. – den kan med lite omsorg bli en året-runt-växt för många år.

Plantera om dem i vanlig blomjord i en lite större kruka.De önskar jämn fuktighet så jag vattnar nästan varannan dag. De får inte under några omständigheter torka ut, då är det kört! Under sommaren brukar jag gödsla dem med flytande näringslösning en gång varannan vecka.

Denna sällskapssjuka dam har gamla anor. Hon härstammar från Medelhavsområdet men har en lång historik i Sverige.

Myrten har mörkt gröna små blad som har en svag aromatisk doft. Hon trivs med en ljus placering, sommartid helst utomhus. Blommar med små vita blommor som så småningom blir gråblå frukter, som påminner om enbär till både utseende och smak.

Jorden bör hållas lätt fuktig och aldrig bli för torr. Tillför näring varannan vecka sommartid.

Denna dam bör planteras i väldränerad och kalkfri jord med lågt ph-värde, och under vinterperioden vill hon placeras ljust och svalt.

Under antiken var myrten ansedd som kärleksgudinnan Afrodites växt, men den kristna världen tillägnade den jungfru Maria.

Måtte mitt Myrtenträd klara denna hård behandling.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg