Vad får vi till fikat? Nybakade havrekakor. Recept.

Hej!

Vad får vi till fikat?

Jo små goda havrekakor gjorda på fiberhavregryn.

Dom blir kanske ännu finare med vanliga havregryn men det hade jag inte hemma. 

Kakorna gör Du jättesnabbt.

Och goda är dom!

Fikatime!

Havrekakor

3 dl havregryn

1 dl socker

1 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

lite salt

125 gr kallt smör i bitar

200 grader i 10-12 minuter.

Nyp ihop alla ingredienser, arbeta inte degen.

Forma 18 bollar, tryck till lite.

Lägg dom ganska glest.

Kallt smör i bitar.
Jag använde fiberhavregryn.

Tryck till bollarna lite.

Förvara kakorna i burk.

På himlen kom ett hjärtat förbi när jag låg under mitt parasoll, 
det luckrades upp lite innan jag hann fota.

Lycka till.

Till min kaka dricker jag Zoegakaffe.
Som ung gick jag ett år på lärarhögskolan i Malmö efter det blev det
Zoega ALDRIG något annat.
Och efter åren i Helsingborg med Zoegas kaffedoft från rosteriet finns inget annat val.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg