Hemester i Skåne ❤️ Min farmors hembygd❤️

 Hej!

Skåne igen, kan inte få för mycket Skåne.

En hemester igen!

Örenäs Slott har en speciell plats i våra hjärtan.

Hit återkommer vi ALLTID.

Örenäs Slott är inget flashigt ställe det är ganska lugnt och skönt

och här får man alltid väldigt god mat ofta lokalproducerat.

Vad sägs om denna förrätt: "Stensbitsrom från Borstahusen med senapsemultion,

dillrimmad gurka, creme fraiche och frasig potatis"?

Örenäs Slott med magnifik utsikt över Öresund och Ven.

Här finns massor av olika boendepaket att välja på.

Örenäs Slott är ett barockslott byggt 1914-1918.

Det var på den tiden man kunde bli rik på sockerbetor!

Kväll över Öresund, skörden pågår.

Här ser man Ven det tar 30 minuter över med färja från Landskrona.

Många vackra minnen har vår familj från detta slott.

Därför återkommer min man och jag ofta hit.

Den läckra förrätten med ett glas Riesling. 

Ljuvlig dessert.

Alldeles lagom stor.

Parken och träden utanför slottet är fantastiskt.

Promenader till Ålabodarna och ett dopp i havet är ett måste.

Älskade Höllviken, Skanör, Falsterbo här har vi varit mycket.
Återkommer ALLTID!
Mest under Falsterbo Horse Show veckan. 
Vi hade tur med vädret, havet och solen var ljuvligt.
Badade, badade.......och njöt.

För oss nytt ställe på strand, väldigt poppis.
Strandtugg.


Glöm inte att äta glass i Skanör, det är ett måste.
Jag äter inte mycket glass men här äter jag!!
Italiensk glass så god.

.......och god mat i Höllviken.

Resan gick vidare ett besök på Citadellet i Landskrona gjorde vi, första gången i mitt liv här.
Runt Citadellet fiskades det stora fina regnbågsrödingar.

Fyren i Smygehuk.
En liten paus på vägen.
Här finns det vandrarhem oxå.

En fika blev det på Ystads Havsbad.
Här hade vi tänk stanna och bo en natt.
Men det var alldeles för fullpackat för vår smak.
Det kryllade av folk, det fanns knappt en plats ledig.
Inredningen var mysig och ombonad men alldeles för packat med folk överallt,
poolen syntes nästan inte så mycket folk var det!
Det var flera stor konferanser, bröllop och olika firande.
Det får bli en annan gång.

Ystads Havsbad.

Sista etappen på denna resa blev kyrkan i Norra Åkarp i Bjärnum,
här är min älskade farmor född, den farmor jag aldrig har träffat men levt med hela mitt
liv, genom min älskade farfar. Han bevarade minnet av sin fru hela livet.
Min farmor dog ung och efterlämnade min far då 10 år gammal och min förtvivlade farfar.
Jag ville se farmors födelseort, hon föddes på en gård i Slättaröd, Bjärnum.
Ensam flicka i familj med flera bröder.
Hon utbildade sig till sjuksköterska.
På denna kyrkogård en sen fredagskväll i augusti mötte vi en otrolig man, 96 år gammal, 
så betydligt yngre ut
han besökte sin frus grav, vi och han hade många gemensamma nämnare när vi började 
prata med varandra.
Livet är otroligt spännande ibland.
Även på en kyrkogård en fredagskväll!

Jag förstår att jag känner för Skåne.
Här finns lite rötter.
Vår älskade dotter Charolina tog oss till Skåne igen, 
till Ängelholm och Helsingborg, vackra minnen.


Hemresa genom natten till Småland, vissa bitar i ösregn.
med många nya minnen och upplevelse.
Jag har mycket att berätta för min syster Anna och bror Christer.
Imorgon är en ny dag då blir det kräftskiva hos goda vänner, 
det ser vi fram emot.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg