Min vansinnigt goda wook. Recept.


Hej!
Att woka är så gott och enkelt.

Så här gör jag:

Förbered kyckling med att marinera den en stund.
Jag använde fryst kyckling som fick halvtina, då är det enkelt att skära
i bitar.
Jag wokar grönsakerna i olivolja/rapsolja, välj själv.
Lägg upp på ett fat.
Sedan wokas kycklingen med marinaden.
Slå på grönsakerna när kyckling är klar.
Rör om och woka varmt.

MARINAD:
Japansk soja
Honung
Färsk röd chili finhackad
Färsk riven ingefära 
Pressad lime
Olivolja
Svart peppar
Smaka av hela tiden……bara Du vet hur stark/söt/syrlig Du vill ha marinaden.

Dressing:
När Du gjort marinaden spara lite till dressingen.
3 msk marinad
3 msk majonnäs 
Blanda.

Är Ni många, gör mer marinad och dressing.
Servera med ris och dressing.
Ät och njut!

God wook.
Det går att woka i en stekpanna.
Jag har en wokpanna i gjutjärn.

Dessa wokgrönsaker använder jag.
Det finns flera olika sorter.
Ta det Du gillar.

Kyckling i marinad.
Kan göras dagen innan.

Servera med ris.
Jag sparade lite marinad till dressingen.

Så god mat på nolltid. 🤩👌⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Dressing:
3 msk av marinaden.
3 msk majonnäs.

ALLA älskar wook.
Du kan woka korv, fisk, kött eller bara ha vegetariskt.
Lycka till.
Hälsning C🍀


Kommentarer

Populära inlägg