Bokklubben ”Vi vänder blad”.Boktips.

Hej!

Så var det dax för bokklubben ”Vi vänder blad” igen.
Och vilken mastodonthistoria vi har läst.
”De osannolika systrarna Soong” av
Jung Chang.
Ingen lättläst bok, många namn, många tillbakagångar i tid.
Ska man läsa denna bok ska man ta tid på sig.
Turerna är många för att inte säga osannolika!

Jag älskade boken för att den var spännande, jag lärde mej så mycket om 
politiken under 1900-talet i Kina, USA, Ryssland, Taiwan, Tyskland, England.
I denna bok fanns så mycket som var helt nytt för mej.
Kände inte till dessa systrar.
  Läs:
Sannhistorien om systrarna Soong.

Jung Chang har oxå skrivit boken ”Vilda svanar”
en fantastisk bok.
Jag har läst någonstans att hennes böcker är förbjudna i Kina.
Hon har oxå skrivit en bok om Mao.
Nu går jag vidare med hennes senaste bok
”Den sista kejsarinnan”
Ärkekejsarinnan Cixi är en av de viktigaste kvinnorna i
Kinas historia.
Hon förde Kina från ett medeltida riket in i en modern tid.
Ett otroligt kvinnoporträtt.

Bra start på ett bokmöte!
Rosa champagne.

Min Aloe vera som jag haft sedan den var pytteliten!

Genom att gifta sig med inflytelserika män fick de tillträde till det politiska spelet. Och på så sätt kom de tre systrarna Soong att spela en avgörande roll i det moderna Kinas och Taiwans tillblivelse. Under några decennier befann de sig i maktens absoluta centrum.

Berikande bok, kunskapsmässigt.


Nästa bok att läsa i bokklubben.

Bra avslut på ett bokmöte.

Min fina myrten som jag fått av en väninna för många år sedan, då pyttepytteliten,
jag klipper ner den hela tiden för att försöka få den rund.
Kanske är det fel för annars hade den varit jättestor men spretig.

Nu väntar nästa stora kvinnoporträtt.
Om kvinnan som moderniserade Kina.
Ärkekejesarinnan Cixi.

Läs lite om dom osannolika systrarna Soong

En av det förra seklets mest inflytelserika och mäktiga kvinnor, den kinesiske diktatorn Chian Kai-sheks änka, May-ling, dog den 24 oktober 2003 i New York. May-ling blev 105 år gammal.
Därmed kom den fantastiska sannsagan om de tre kinesiska systrarna Soong, Ai-ling, May-ling och Ching-ling till ett slut. Sagan om tre systrar, vars dramatiska liv på många sätt blev en återspegling av det moderna Kinas konfliktfyllda framväxt. Gifte sig med centralgestalter.
Slump och annat gjorde att dessa tre systrar kom att gifta sig med tre av det tidiga 1900-talets kinesiska centralgestalter. Ching-ling gifte sig med doktor Sun Yat-sen, det moderna Kinas fader kallad, som genomförde den första revolutionen 1911. Ai-ling äktade HH Kung, på 30-talet en av jordens rikaste män och senare Chiang Kai-sheks finansminister, och May-ling som genom äktenskapet med nationalistledaren Chiang Kai-shek varit såväl Kinas som Taiwans första dam, Vid Mao Tse-tungs sida. Ching-ling valde andra politiska föredömen och blev en av kommunistpartiets ledare, närmast stående Mao Tse-tung på podiet på Himmelska fridens torg då folkrepubliken utropades 1949 efter kommunisternas seger i in bördeskriget.
Kommunistpartiet kondolerar.
Som en bisarr sista försoningsgest till det krigets motståndare hyllades idag Madame Chiang Kai-shek, det vill säga den nu bortgångne May-ling Soong, i ett kondoleansuttalande av kommunistpartiet i Peking, hon var ändå en stor patriot. 
Vanliga kineser har alltid uttryckt sig något annorlunda, om de tre systrarna Soong. 
Den ene älskade rikedomen, den andra älskade makten, men den tredje, hon älskade bara Kina.

Tack för diskutioner.
Hälsning C

Kommentarer

Lotta sa…
Kära C!
Har just upptäckt din blogg. Den är super och jag får så mycket tips, nu senast boktips ( å vilka underbara bokklubbsmöten..)
Jag har oxå bakat dina fantastiska Hallonmuffins. Mums
Tack från Lotta
Chris sa…
Hej Lotta!
Vad glad jag blir🤩
Tack för vänligheten.
Bokklubbsmöten är verkligen något jag ser fram mot🍀
Trevlig helg.

Populära inlägg