Ät parmesanost!

NJUT!
Parmesanost är en riktig kalciumbomb!
Kalcium stärker skelettet.
Hyvla lite tunna flagor parmesan över salladen eller pastan, bryt en bit (det tycker jag är godast) och bara mumsa på.
Parmesanost görs på opastoriserad mjölk och får mogna långsamt. Osten blir därför mycket rik på vitaminer, mineraler och protein. Och den är mycket lättsmält för magen. Många laktoskänsliga kan ät parmesan utan problem. Parmesan innehåller dubbelt så mycket kalcium som annan hårdost. Kalcium stärker skelettet vilket är bra mot osteoporos. Kalcium kombinerat med D-vitamin (i lax, sill, och strömming) stimulerar fettförbränningen.
Låter väl TOPPEN!
Idag har jag fullt upp "Matlagningsgänget" kommer till mej ikväll, jag kan utlova lite goda recept torsdag och fredag!!! Ska bara prova på "gänget" först!
Åhhh, så kul det ska bli och inte ska dom behöva laga mat, dom kan bara komma och njuta, precis som jag gör hos dom. Nu måste här dukas och fejas. Och köpas en bit parmesanost oxå.
KRAM C

Kommentarer

Ulla-Britta sa…
Jag håller med – njut! Du kan också skära bitar av parmesan och marinera tillsammans med vitlöksklyftor och rosmarin i rikligt med olivolja.

Blanda sedan i sallad eller servera som tilltugg. Alternativt kan du garnera pesto på crostini, lägg på en skiva parmesan och strimlade soltorkade tomater. Garnera med basilikablad.
Varför inte servera parmesan tillsammans med Crema di Balsamico.

Doppa parmesanstavar i honung med några droppar tryffelolja i honungen. Lägg sedan lättkokt sparris i en ugnsfast form. Ringla över olivolja och hyvla över rikligt med parmesan. Gratinera i ugn tills osten fått fin färg.

Blanda fräst lök, kycklingbuljong, vitt vin och grädde, låt koka upp och lägg ned små tärningar av lax. Ta av kastrullen från plattan och rör ner rikligt med riven parmesan. Salta och peppra efter smak och garnera med timjan. Blanda sedan riven parmesan med mascarpone, tillsätt en tesked sambal olek eller lite finhackad chili. Perfekt sås till en nygrillad köttbit.

Avsluta med att blanda fint riven parmesan, pressad vitlök, basilika, olivolja, salt och peppar med ricottaost. Du får en smakrik dipp som passar perfekt till grönsaksstavar.

Kram, Ulla-Britta
Chris sa…
Kära Ulla-Britt får jag lägga in Ditt inlägg på min blogg, jag tror många vill ha dessa fina recept och tips.
Tack och stor kram från Christina
Ulla-Britta sa…
Kära Christina, det får du så gärna göra. Jag älskar din blogg och följer den med stort intresse.

Stor kram från Ulla-Britta
Carro sa…
Många nya recept att testa. Tack för det Ulla-Britta!

Populära inlägg