Tisdagar

Välkommen tisdag och hej på Er!
Hemma hos mej har vi bestämt att vi ska äta vegetariskt en dag i veckan (vi börjar med det).
Vi har t.o.m bestämt dag, det ska bli varje tisdag.
Jag tror på att bestämma dag, då blir det av!
Fisk äter vi minst två dagar i veckan + lite skaldjur då och då.
Jag tar gärna emot recept på vegetarisk mat, soppor och sallader är jag bra på men varm lagad mat vill jag gärna ha tips på.
Vår första vegetariska tisdagsmiddag blir Ingers tomatsås, jag serverades denna rätt första gången hos en väninna på Öland, jättegod och superenkel.

Ingers tomatsås: 
1 gul lök
2 burkar tomater
vitlök, pressad
1 kruka basilika
peppar, salt
ett litet uns socker
pasta

Smält en hackad lök i god olja.
Ta ett uns strösocker.
Slå på dom goda tomaterna.
Pressa i så mycket vitlök Du vill ha.
Salta och peppra efter smak.
Låt puttra.
Hacka i basilikan.

Koka en god pasta, jag gillar pennesorter till detta, jag tycker det är gott när såsen kommer in i pastan! Servera och toppa med basilika och lite nymald peppar.
Viktigt att välja några goda tomater på burk.
Gärna ekologiska!
Servera gärna riven parmesanost till. (Lite fusk, kanske)!


Jättegott/Jag återkommer med flera vegetariska recept/Lycka till.
KRAM C

Kommentarer

Anonym sa…
Koka en god pasta(helst färsk) blanda i pesto strö över rikligt med riven parmesan. Servera tomatsallad till och ett glas rött "pastavin". Busenkelt och jättegott.Birgitta
Chris sa…
Tack, det blir nästa tisdag. Tack för tipset/C
Maria EB sa…
Jag tycker vegetariska pajer är goda t ex sparris o/e svamp men det kräver förstås ost :) Linssoppor är kanongott också o "risotto " på mathavre el bulgur. Finns massa gott - lycka till! Kram
Chris sa…
Linssoppa tar jag gärna ett recept på, vi tillfälle! Tack för tips/C
Jag försöker ha "meat free Mondays" här hemma och tycker oxå att det är lite svårt med just varma vegetariska rätter. Det blir mest soppor och sallader, men jag älskar soppa i olika varianter, så det äter vi ofta!
Kram
Helena
Chris sa…
Vi försöker peppa varandra med goda recept tycker jag. Det verkar som alla vill minska på köttkonsumtionen. Jag tycker det verkar bra att bestämma en dag precis som du och jag gjort.
Har ni fått ngn värme ännu?
KRAM C

Populära inlägg