Historien om mitt turkosarmband.

Hej!
Här kommer historien om mitt armband.
Armbandet som tjuvarna inte tog!

Vi har haft inbrott en gång i vårt liv, det var i vårt förra hus.
Det var kräsna och proffsiga tjuvar dom tog bara guld
och några mycket fina, äldre märkessmycken.
Dom ratade allt silver.
Rörde inget i hemmet för övrigt.
Men de hade sökt igenom alla skrymslen för att inte missa något.

Två vackra armband gick på auktion på Bukowskis den 11 december.
Utropet var 4.000 kronor dom gick för 3.500 inkl. avgifter.
Helt otroligt att man kan köpa dessa fantastiska armband till dessa låga priser,
vilket otroligt att arbete att tillverka armbanden.

När jag var i femtonårsåldern reste jag med mamma till Åland.
Jag hade jobbat som barnflicka under sommarlovet.
På Åland hittade jag ett så vackert armband i en antikaffär.
det berörde mej!
Där la jag min sommarlovslön.
"Ska du verkligen det sa mamma".
Jag köpte det.
Jag har aldrig haft en aning om att det var kinesiskt förens jag öppnade 
Bukowskis katalog inför auktionen den 11 december 2019.
Tänk man lär sig hela tiden.
Jag trodde hela tiden det var ett finskt arbete.
Mitt armband är med turkoser.
Tänk jag som alltid trott att mitt intresse för kinesiskt kom senare
i livet.
Jag är glad att inte tjuvarna tog mitt armband.

 Armband i emalj och silver Kina tidigt 1900-tal.
Inläggningar av lapis luzuli.

Armband Kina tidigt 1900-tal.
Dekor i emaljfärger blått och turkost.

Mitt armband är med turkoser.
Det har ingen emaljmålning.

Stora vackra turkoser.
Inte visste jag att det var kinesiskt!
Vilken historia.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg