Mina sill- och strömmingsinläggningar.

Hej på ER!

Här ska det bli adventsmingel med vänner.
En gammal tradition.
Jag har bakat knäckebröd lite extrakryddat med fänkål, kanel och ingefära.
Idag har gjort två sorters sill.
Jag använde femminuterssill från två olika märken Abbas och Klädesholmens.
Dom var ganska lika både i smak och konsistens.
Det låg fyra filéer i varje förpackning.
Jag gjorde på 16 filéer.
En senapssill på riktigt grovkornig senap med lite råsocker i,
lite av spadet. Vill ha den med riktigt mycket senap i.
En favorit är svartavinbärssill.
Jag tog mina djupfrysta bär, mortlade hälften av dom.
För att få ut mycket smak.
Varvade sillbitar i en glasburk med vinbären.
Slog på spadet från förpackningen.
Ansjovissill ska oxå finnas på bordet, den köpte jag färdig.

En svartavinbärs sill, en senapssill.

Ingredienser till mina sillinläggningar.

I fönstret står min nya julgran i plåt från Gröna Lund i Vireda.
Gillar den jättemycket.
Min gamla sockerskål i nysilver är oxå fin till hyacinten.

Här ser ni hur grovkornig senapen är!

Min goda inlagda smörstekta strömmingar.

Strömmingen är stek i smör, riktigt knaprig.
Dubbla med mycket dill och persilja emellan. 
När dom är färdigstekta och varma slår jag på en etttvåtre lag.
Tunt skivad rödlök, lagerblad, kryddpeppar och lite sillkrydda
finns färdig.
Strömmingen delar jag i två bitar och serverar till knäckebrödet,
till sillen blir det kavring.

Mina patéer står i ugnen, gjorda på dovhjortskött malet, kycklinglever stekt i smör
med charlottenlök, chilipeppar, grädde, salt, peppar, grönpeppar och ganska
rejält med konjak.
Jag mixar allt i matberedaren.
Gräddar dom i formar i vattenbad.
Serverar patén med smågurkor och cumberlandssås.

Nu är det bara att jobba vidare på lite smått och gott
 till mingelbordet.
Desserten återkommer jag med!
Världens godaste.........kanske.......

Hälsning C 


Kommentarer

Populära inlägg