Tredje dag jul, vintips och recept.

Hej!
Nu är det redan tredje dag jul.
En lugn och fin jul
Vacker, stämningsfull blev den,
vädret levde sitt eget liv och tillförde inte så mycket till julefröjden.
Idag fredagsfika med kär väninna.
Ni som följt min blogg vet att julen blir inte så långvarig här i huset.
Tomtar, en del pynt och julgrupper är redan borta.
Lite mer åt det vita hållet, lite åt nyår, redan.
Sån är jag.
Det känns som en lättnad att vi har minskat på julklappsflödet.
Mina barnbarn får pengar dom kan köpa det dom vill ha.
Ingen spelad glädje över julklappar som inte passar.
Ingen hysteri har vi haft under december,
bara glädje med barnsånger under lucia och
ett vackert skådespel om Jesusbarnets födelse,
adventsfest med grannar, adventsfest med vänner.
Julfest med båda sönerna med familjer.
Matlagningsgänget och Stickorna har firat.
Min bror bjöd ut oss på god middag på Funky Corks, ny 
restaurang i Linköping.
Alldeles lagom med mat, inga överdådiga julbord.
Bara det godaste.
Promenaderna har varit ljuvliga.
Idag blev det vanlig mat.
Recept på min skinksås finns nedan.


MIN SKINKSÅS:
Stek 1 bit rökt skinka i små bitar (jag köper i bit mycket godare).
Stek 2 hackade charlottenlökar (gul går lika bra).
En bit purjolök (om du har).
Stek bruna champinjoner i skivor.
Slå på grädde, låt puttra.
Svartpeppar.
Lite sambal oelek.
Lite soya om du vill.
Red om du vill med maizenaredning.
Vill du ha en kraftigare sås ta i buljongtärning.
Servera gärna parmesanost till.
Jag vill inte ha riven parmesan, jag vill ha tunna skivor.
MUMS!

 Koka pasta till, idag blev det spaghetti tricolore, 
min favvo är Barilla nr 5. BÄST!

Tredje dag jul men lite åt nyårshållet!
Jättegott vin!

Araldica Barbera d'Asti Superiore, 2016

Pris 109 kronor
Rött vin · Piemonte, Italien
Araldica Vini är ett av Piemontes ledande kooperativ. Det ligger i Asti-regionen och har cirka 300 medlemmar som levererar druvor. Främst handlar det om barbera, den druvsort som allra bäst når sin fulla potential i Asti. Tillägget Superiore innebär längre lagring, mer smak och struktur, och resultatet är ett elegant, smakrikt och mycket matvänligt vin. Här bjuds vi på mörka bär, körsbär, plommon, fat och kryddor – perfekt till sommarens grillade rätter. Den högre kvalitetsnivån gör också att vinet lämpar sig extra bra för lagring. Lägg till detta att årgång 2016 anses vara den bästa på mycket länge och du har ett vin som kan sparas upp till fem år för mer komplexitet.


Lycka till!
Till efterrätt blev det fruktsallad.

God fortsättning önskar jag er alla.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg