Designern Susan Szatmary, mammas väninna, sedan länge min oxå!

Hej!
Min mor är idag 94 år, för 23 år sedan mötte hon Susan Szatmary för första 
gången. Dom blev vänner direkt.
Min mor gick tillsammans med sin svåger Bertil, änkeman efter min moster Gurli,
en gång i veckan och fikade på katolska kyrkan i Linköping.
Ligger alldeles intill Domkyrkan.
Där mötte hon en mycket ung Susan som serverade kaffe.
Vänskap uppstod direkt, även med Susans föräldrar.
Susans och mors konstnärsskap förde dom samman.
Många roliga möten och fester har det blivit under nästan 25 år!
Susan har under hela mors sjukdomstid hållt kontakten med mor.
Jag har oxå fått lära känna denna fantastiska person Susan och nu är 
hon min väninna oxå.

Designern Susan Szatmary.
Susan föddes i Bagdad och kom till Sverige som 13-åring. 

Mor och Susan för många, många år sedan.

Mor och Susan för många år sedan.

Susan Szatmáry lämnade en spikrak karriär inom modevärldens toppskikt för att starta ett eget varumärke.


Född i Bagdad, uppvuxen i Linköping, skolad i Rom. Och på det, nästan tio år som designer i Paris och London med skytteltrafik till fabriker i Italien. 
Accessoardesignern Susan Szatmáry har en minst sagt internationell bakgrund.

Susans fantastiska design.

 



Årets accessoardesigner Susan Szatmary har jobbat för modehus som Alexander McQueen och Celine. Nu tar hon över världen med sin egen lyxiga art déco-inspirerade väskkollektion för den moderna kvinnan.



Hur kom det sig att du startade ditt eget märke?– Efter McQueen kom jag till Celine, Paco Rabanne, Elie Saab och gjorde ett co-lab med & Other stories. Det var det som gjorde att jag ville göra mitt eget. Men jag ville göra lyxprodukter, något hållbart som kan användas i flera år. Efter Paris gifte jag mig och bytte namn från Ibrahim till Szatmary. Det kändes helt rätt att köra frilans då för att hinna bygga upp min egen kollektion. Det tog mig tre år innan jag kunde släppa den första kollektionen, som inspirerades av resväskor. Vogue skrev om den och efter min andra kollektion nominerades jag till NK-priset och försäljningen tog fart. Nu, efter den tredje kollektionen, händer det här. Det känns helt fantastiskt! Det är en feminin och lyxig linje med art déco-känsla för en modern kvinna som reser. Samtidigt är den klassisk med en industriell touch. Jag älskar mixen mellan silver och guld, kallt och varmt.

Susan Du fantastiska kvinna. 

Med ett hjärta av guld.

Din fantastiska kreativitet.

Att vara Din vän är en ynnest.

Kram kära Susan.

Vilken tur att Du träffade min mor.

Hälsning C




Kommentarer

Populära inlägg