Sveriges Nationaldag 2020. Hallonflarn recept. Vintips.

Hej på Er denna Sverige dag!
Här på Höglandet har det varit en dag med variationer.
Morgonen var vacker.
Följd av regnskurar och blåst.
För mej började dagen med en härlig PW.
Naturen var så vacker och luften hög.
Lååång frukost.
Sedan bakade jag hallonflarn till kaffet.

Mina Hallonflarn
Smördeg skuren i portionsbitar.
Jag skär med en vas kniv en bit in på flarnet runt om
och penslar den delen med vatten.
Det ger en fin kant.
Lättkoka hallon med 2 msk vatten, 
lite mandelmassa.
Svalna
1 msk dulche de Leche på varje flarn.
Fördela hallonkoket ovanpå, på varje flarn
Grädda i 200 grader 15-20 minuter.
Pudra över florsocker.
Servera med vispad grädde gärna med lite yoghurt i och
lite vaniljsocker.
Supergott och mycket enkelt!

Hemma på Sveriges Nationaldag.
Fika med hallonflarn. 

 Enkel lyx!

 Här ser Ni den skurna kanten runt om flarnet.

 Nyplockade blommor i min trädgård.
Så enkelt och så vackert.
Mer behövs inte!

 Middagen idag, varmrökt lax med sparris från Hjo
inköpt på Rudenstams i Kaxholmen.
Potatisen kommer oxå därifrån.
Findus Ebbaärtor och en god hollandies.
Till detta en Rawson´s Retreat, chardonnay från Australien med 9,5 % Alkohol.
Jättegott kostar 79 kronor.


Ungdomlig, fruktig doft med inslag av gula äpplen, päron, färska örter och citrus.
Passar fint till skaldjur och kycklingrätter.

Allt fler väljer alkoholsvagare drycker, en trend som exploderat både internationellt och i Sverige under de senaste åren. En nyligen genomförd undersökning av vinföretaget Lindeman’s visar att var tredje svensk har köpt lågalkoholvin och kan tänka sig att köpa det igen. Bland de som redan har provat lågalkoholvin anger hela 43 procent att smaken är den främsta anledningen till varför de kommer köpa lågalkoholviner igen.
Jag rekommenderar gärna detta vin.
Ett elegant och krispigt vin.

Så blev min Nationaldag.
Jag är väldigt glad över dom nio millimeter regn som kommit idag.
Plus dom fem som kom igår!
Det gillar mina växter och jag slipper vattna.

En fin avslutning på dagen blev Nationaldagsfirandet på tv sänt från Skansen.
I regn och blåst men med en fin känsla.
Håll ut, coronatiden går över.

Hälsning C


Kommentarer

Populära inlägg