Fisk i tomatsmörsås. Vintips.

 Hej!

Jag älskar fisk.  
I det här receptet är det såsen som är grejen.
Du kan servera såsen till kokt eller stekt fisk.
Använd torsk eller kolja.
Jag hade kolja i bitar.  
Tomatsmörsås.
1 tomat skållad och skalad
2 msk torrt vin
1 tsk vitvinsvinäger
2 msk schalottenlök
200 gr smör
Hacka tomaten koka den med vin, vinäger och lök.
Vispa i 50 gr smör, koka upp.
Vispa i 50 gr smör, koka upp. Upprepa tills smöret är slut.
Mixa såsen med stavmixer, smaka av med salt.  
Till servering om Du har stekt fisk
smörstekta kantareller.
Kokt fisk servera med gröna Ebba ärtor eller gröna bönor. 

Såsen är inspirerad från ett recept av kocken Myllymäki.

Jag serverade bulgur till min fisk. 

Prova detta vin ett FYND för 79 kronor.
Passar utmärkt till asiatisk mat.
Mitt Vintips!
En cuvée av Riesling, Pinot Blanc och Chardonnay.

RuppertsbergerImperial Cuvée Organic, 2019



 

Ekologisk och uppfriskande nyhet från det fagra Pfalz längs floden Rhen!
Torrt, ungdomligt och fruktigt vin med frisk men balanserad syra samt med inslag av gul stenfrukt, citrus och örter. Serveras vid cirka 8°C till fisk- och skaldjursrätter.

Lycka till.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg