Saffransbak, provar nytt recept.

 Hej bästa Ni!

Lång skön morgonpromenad i strålande sol.
Sängkläderna ute, tvättmaskinen går för fullt, bäddar rent i sängarna.
Det bästa som finns!
Städning av huset.

Idag blev det oxå saffransbak, inspirerad av alla bilder på
Fb och Instagram.
Årets saffranbaksrecept var lite extra lyxigt.
Receptet hittar du nedan.
Tips! Gör små lussekatter, dom jäste upp ordentligt.
Mina bullar blev fantastiskt goda.
Degen var TOPPEN!

Fika i skymningsljus.
En dag som gått snabbt, mycket att göra.
Nu väntar en skön och lugn kväll.
Höstens första Amaryllis.

Nu fikatime med årets första Zoega julkaffe.
Kolla in presenten som kom i paket idag.
Doftljuset Cotton Flower & Apple Blossom från IKEA
med samarbete med Byredos kreatör, Ben Gorham.
Ljuset doftar underbart!
Tack kära Em.
Lyckliga jag som har sådana vänner. 

Mina bullar, jag gillar inte pärlsocker så mycket.
Jag tänker dekorera mina bullar med florsocker som jag rör ut i lite vatten.

De vackraste saffransbullarna jag sett hittills står Zeina för,
det är många som har bakat hennes recept.
Så här heter receptet.
Saftiga saffransbullar med vaniljkräm.


Lussekatter, recept.

Minns inte var jag hittade detta recept, ett lite lyxigt sådant!

2,5 dl mjölk

2,5 dl vispgrädde

2 påsar (1 g) saffran

50 g jäst

1/2 tsk salt

2 dl strösocker

2 dl creme fraich

100 g mjukt smör

Ca 13-14 dl vetemjöl

Gör så här:

1) Värm mjölk, grädde och saffran till max 37 grader. Lös upp jästen i degvätskan.

2) Tillsätt salt, strösocker och créme fraiche.

3) Tillsätt mjukt smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen väl. 

Den ska släppa från kanterna i degbunken. I maskin kär jag degen minst 5 minuter.

4) Låt jäsa till dubbel storlek i bunken under duk, i cirka 45 minuter.

5) Sätt ugnen på 225 grader.När degen jäst klart delar du degen i ca 30 lika stora delar. 

Forma S av dem och lägg på bakplåtpappersklädd plåt. Låt jäsa i ytterligare 30 min.

6) Pensla med uppvispat ägg och lite grädde, då får du dom lite blanka. 

Strö på pärlsocker eller stick i russin. 

Grädda på 225 grader i ca 8-12 minuter eller tills det fått lite fin färg.


Lycka till!

Nu går vi mot advent det märks på all vacker belysning som

kommit upp i fönster och trädgårdar.

Livet blir lite lättare när det är vackert runt omkring oss. 


Hälsning C






Kommentarer

Populära inlägg