Min krämiga Cabonara. Vintips.

 Hej!
Idag blev det Cabonara här hemma, min krämiga variant.
Så himla god! Gör den! Krämig.
Nu under coronapandemin är det extra viktigt med maten, eller hur?
Det är en av dagens ljuspunkter. 
Det här receptet är med bacon ibland tar jag rimmat fläsk eller pancetta.
Du kan oxå välja pecorino istället för parmesan.

CABONARA krämig, min.
Detta recept är för 2 personer.

1charlottenlök
1 pkt bacon 
1 dl grädde, minst!
2 äggulor
1 dl riven parmesan + 1/2 dl riven parmesan till servering
Pasta eller spagetti.
Svartpeppar, snåla inte.
Jag tar lite av pastavattnet.

Så här gör Du:
Koka upp vattnet till pastan och låt pastan koka al dente.
Klipp baconet i småbitar och fräs det nästan knaperstekt i en stekpanna. 
Låt det rinna av på hushållspapper.
Hacka schalottenlöken, stek genomskinliga. Lägg över på baconpappret.
Riv 1 dl parmesanost plus ca 0,5 dl extra servering. 
Separera äggen och häll ner äggulorna i en bunke. Rör ner grädden och rör samman. 
Rör ner 1 dl parmesanost och krydda med nymalen svartpeppar. Snåla inte!
Häll av spagetti eller pastan i ett durkslag och skölj den, häll sedan tillbaka den i den tomma kastrullen och blanda den med löken och baconet. Rör ner gräddblandningen, och värm försiktigt på spisen i cirka en minut.
Garnera varje portion med riven parmesanost och svartpeppar.

Bärig smak med inslag av körsbär, smultron, salvia och lakrits.
Italiensk topproducent, pris 79 kronor.
Fyndvin tycker jag, prova.
Lycka till.
Hälsning C



Kommentarer

Populära inlägg