Kyckling i lergryta. Recept.

Hej!
Kära lergryta än håller Du!
Jag använder min lergryta till ugnstekt kyckling,
tänk en svensk kyckling på 1,2 kilo kostar runt 30 kronor.
Otroligt!
Jag gör alltid min kyckling i ugn dagen före vi ska äta den.

Kyckling i lergryta.
1 färsk svensk kyckling
1 ekologisk citron kläm ut saften över kyckling
lägg i skalet i inkromet.
1 äpple i bitar
krydda rejält med peppar och salt
 1 -2 msk olivolja över kycklingen.
Ett par korn chiliflakes är inte dumt!

In i mitten av ugnen på 175 grader.

När kycklingen är klar får den vila till dagen därpå.
Använd all sky till sås.
Sedan delar jag kycklingen i bitar och lägger i en traktörpanna.
Före servering ställe jag den i ugnen på grill.
Vill ha kyckling riktigt knaprig.
Koka upp skyn och späd med grädde.
Red med maizena och tillsätt lite soja.
Smaka av.
Idag serverar jag med grönsaksfat när ugnen ändå är på.

Tips! Prova att ta en lime och en apelsin istället för citron, supergott!

Älskar kyckling i lergryta.

Grönsaksfat i ugn.
Såsen blir himmelsk.

Citron pressad på, nu ska äpplet i oxå!

Färdig, nu ska locket på och så får kyckling stå tills imorgon.
Nu skogspromenad i det vackra vintervädret men attans så halt!

Lycka till!
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg