Mina blommor och växter just idag.

Hej!

Blommor och växter är nödvändigt.

Jag gillar blommor och växter men vill ändå inte ha för mycket av dom.

Lagom passar mej.

Jag är mycket för ordet lagom.

Lite grönt här och där men inte överallt.

Keramik, porslin och övriga pyntsaker får tala för sig själva anser jag.

Men nu på det nya året vill man sätta in några krispiga tulpaner,  

det ger en fin känsla.

Så här ser det ut hos mej denna måndag, en måndag med snö och

snöfall samt plus minusnoll ute..

Skön långpromenad i skogen.

Min myrten har jag fått av en väninna för flera år sedan,
jag har klippt ned den flera gånger, ville ha den rund men nu
inser jag att den får leva sitt eget liv.
Myrten gillar vatten.
Det är dax att plantera om denna älskade myrten i en större kruka.
Den blåvita krukan är över 100 år gammal och kommer från Kina.

Aloe Vera, behöver väldigt lite vatten.
Jag måste plantera om min i en större kruka, den har knappt ingen jord.
Denna kan Du använda gelen i växten om Du får en brännskada.
Gelen som finns i Aloe Vera som odlas hemma är inte ätlig.
Då får Du ont i magen.
Annars är Aloe Vera växten väldigt nyttig men köp färdigbearbetad i affär.
Keramikstaty från Xian i Kina.
Kruka blåvit antik från Kina.
Keramikhuvud av Gunnar Nylund, Rörstrands Porslinsfabrik.

Aloe Vera anses väldigt nyttigt. 

Lättodlad, lagom med vatten, låt rottrådarna vara.
Gillar verkligen Monstera.
Lerkruka köpt i en prylaffär i Tranås för massor av år sedan.
Fåtölj av Mats Theselius.

Jag gillar vita blommor mest, snittblommor.
Men i tulpanvasen i silver passar de lila så otroligt bra.
Tulpanvas köpt på auktion på Lauritz.

Asparagusväxten kräver vatten, denna heter fjädersparris.
Har sylvassa små taggar.
Lejon antikt pennskrin i trä.
Kinaskål 1930- tal.
Doftljus från IKEA av Byredos doftmästare present från Em.
Bok från Gremners i Göteborg.
Antikt ansikte.
Tavla Harry Waldow.

Monstera i 400-årig gammal lerkruka, orientalisk. Kanske ännu äldre.
Lampa av Per Sundstedt för Kosta.
Stolar makens små prototyper.
Bisonoxen keramik av Gunnar Nylund, Rörstrands Porslinsfabrik.
Tavla inköpt i Köpenhamn hos konstnären på en resa tillsammans med ett roligt tjejgäng.

Amaryllis, rosaröd riktigt fin färg. 
En stängel har inte slagit ut ännu.

Givetvis mitt lilla ekollon som har blivit så vackert.
Ekollon från Österlen plockat på en tjejresa dit.
Ekollonvas från Svenskt Tenn, present från Agneta.
Antika gröna kinakrukor.
Antik jordglob.
Keramikbjörn av Gunnar Nylund för Rörstrands Porslinsfabrik.
Bord Ellos.
Trälampa från min älskade svärmor Karin.
Svart lampskärm med innerfärg i guld Billa Gård, Östergötland. 

I tvättstugan har jag en Clucia Rosea, mycket lättskött.
Vasen är gjord av keramikern Gunnar Nylund för Rörstrands Porslinsfabrik.
Stolen är en av makens små enkla prototyper.
Lampa från Eliasson i Bollebyggd, skärm Åhléns. 

Det här är vad jag har hos mej.
Lagom mycket.
Inte sant?
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg