Min första middag för min blivande man, året var 1972. Recept

Hej!

1972 bjöd jag det som skulle bli min blivande man på middag första gången.

Strax efter det att vi träffats på Baldakinen i Linköping.

Jag bjöd på Kinamix med räkor i curry.

Några gånger under -70-talet lagade jag denna snabba rätt.

När jag var i affären häromdagen och handlade fick jag se Kinamix från Findus.

Herregud detta ska jag laga blev tanken!

Det är alltså nästa 50 år sedan jag lagade detta.

På den tiden när vi träffades var maten inte det största intresse!!

Prova denna -70-talsmåltid den tar 10 minuter att göra.

Till detta drack och delade vi en halvflaska vin.

Det konstiga var att jag tyckte jag blev riktigt onykter!

Vi drack sällan någon alkohol alls.

Vinerna var dessutom skitviner de kostade från 7 till 20 kronor.

Diamant, Aurora, Beyaz, Parador, Rouge dÁlgerie osv.

Detta foto togs i ett reklamsammanhang 1979-80, tror jag.
Med på en del av bilder var vår son Christofer född -78 och svågern och
svägerskans dalmatiner.
Hunden fes hela tiden! 
Bilderna satt i de flesta tunnelbanestationer i Stockholm.
Något min stockholmsmoster noterade med viss förtjusning.

Denna affisch var det som satt i tunnelbanan i Stockholm.
Det var reklam för den byggbara soffan.
Min man är arkitekt.
Soffa design Häggstam/Ehrlin.
Fotograf var Conny Rich från Huskvarna, hans fotografisamlingar är
donerade till Jönköpings museum.
Christian, jag, vår son Christofer, mina fina svärföräldrar, Hanna en vän i familjen,
och hunden Matilda, min svåger och svägerskas uppfödning.
Det var ett tag sedan.

Ett tag sedan! 

Kinamix, smör, curry och räkor.


Kinamix med curry och räkor. 
Min -70 tals middag.

50 gram smör smältes
1 msk curry (jag tog två), prova dej fram.
1 pkt fryst kinamix rörs i 
värm 5-10 minuter
0,5 kg räkor med skal (skalas)
Lägg i och värm en minut.

4 ingredienser och färdigt på nolltid.
Servera ett glas kylt vitt vin till.

Törs Du prova?
En liten kvällsrätt kanske.
Lycka till.
Jag tar inget ansvar för vad Du tycker.
Drick något gott vin till.

Hälsning C

Kommentarer

Anna-Lena Ringnér sa…
Blev nostalgisk när jag såg receptet. Jag och min man gifte oss 1967 och min matlagning var något begränsad, milt sagt. Denna rätt åt vi ganska ofta. Får testa den igen.
Chris sa…
Hej Anna-Lena tack för din kommentar.
Jag visste inte att Kinamix fanns i kyldisken!
Blev glatt överraskad.
Prova gärna.
Har Du något mattips från 1960 -70 talet?
Önskar Dej en trevlig helg.
VH Christina
Anonym sa…
Hej!
Vem är den "stora", fina tjejen i vita tofflor?
Trevlig helg önskar Lotta.
Chris sa…
Det undrar vi också.
Vi kommer inte ihåg om det var en kompis till Hanna.
Jag ska fråga henne någon gång.
Det kan ha varit någons barn från reklambyrån.
Soffan var så stor det kanske behövdes en till!
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga Lotta.
Får forska i detta.
Önskar en trevlig helg.
Vh Christina
Chris sa…
Tjejen i träskor är Hanna Ehrlin.
Soffan ritades av Häggstam/Ehrlin och Hanne är dotter till Ehrlin.
VH C

Populära inlägg