Älgskavsgryta med rårörda lingon. Vintips. Recept.

Hej!

Vilket väder, det sved i kinderna på morgonpromenaden.

Perfekt väder för god varm mat.

 En god älgskavsgryta rekommenderar jag verkligen.

Du kan göra den på ren- och viltskav oxå.

Detta är snabbmat, går fort att göra.


ÄLGSKAVSGRYTA, min.
1 paket skav finns i frysdisken.
Skogschampinjoner bruna eller trattkantareller.
1 gul lök
1 dl vatten
1 dl vispgrädde 
1/2 buljongtärning kött el. grönsak.
Soja, salt, peppar, några chiliflaks.
1 msk lingon.
En liten skvätt sherry eller konjak (kan uteslutas).

Stek i smör champinjoner och lök i bitar.
Lägg i skavet, bryn till lite.
Slå på grädde och vatten, låt puttra upp.
Lägg i kryddor, lingon och soja.
Red med lite mazienamjöl. 

Servera med potatismos eller kokt skalpotatis, rårörda lingon, saltgurka
och sallad.

Jag köper endast 40% grädde absolut inte 36%.
Jag späder ofta grädden med vatten, det funkar perfekt.

Så gott! Så enkelt!


Det här vinet från Piemonte passar till det mesta.

Lite konstigt är det med detta vin, internationellt har det

fått höga poäng och fina omdömen,

här hemma har poängen varit lite lägre.

En vinkännare sa "köp detta vi innan Systembolaget upptäcker att det

borde kosta det dubbla"!

Pricctondo Piemonte, Barbera, 2018. Fontanafredda 95:-.

Vet inte om det finns 2018 kvar ännu.

Det passade perfekt till min älgskavsgryta.

 Fruktig smak med inslag av fat, skogshallon, viol, blåbär, körsbär och vanilj.

Lycka till!

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg