Vår-mood, Spansk mandelkaka, Porslin från Bornholm.Recept.

Hejsan!

Idag fick jag en släng av vår-mood, trots kylan.

Efter en lång härlig PW blev jag baksugen och fikasugen,

en spansk mandelkaka blev det.

Du MÅSTE göra den!

Till mandelkakan serverade jag blåbär och lösvispad grädde,

det är gott med glass oxå.

Kände för lite vårblommor till detta. 

Grävde i pallkragslådorna upp egenodlade pärlhyacinter i både vitt och blått,

plockade oxå en lite vårbukett i stenpartiet, ska det va` så ska det.

Kolla in mina 4 (12) stycken nya moccakoppar i blått-vitt från en porslinsfabrik på Bornholm, 

inköpa i en antikaffär i  Ängelholm, vid mitt senaste besök. 

Sötchock får man av dom!

Det är sådana saker jag har köpförbud på grund av platsbrist.

Men......vem kan motstå dessa?

Vår-mood med invigning av nya moccakoppar från Bornholm.

Mina vårblommor och min spanska underbart goda mandelkaka.

Ute kallt, känns fjärran från vår.

Gamla moccakoppar från Söholms fabrik.


Spansk mandelkaka.

3 ägg + 1,5 dl socker vispas vitt
1 tsk malen kanel + 1 msk rivet citronskal vispas i.
150 gram mandelmjöl rörs i.
Florsocker till garnering. 
Slå smeten i ströad och bröad form.
40 minuter i 175 grader, mitt i ugnen.
Kolla med sticka.
Svalna och pudra över florsocker.

Vill Du ha en stor gör dubbel sats.
NJUT, NJUT!

Hemma hos mej.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg