Min godaste lax med Bellaverdebroccoli och morötter i olika färger. Recept.

 Hej!

Lax blev det till middag.

Det är faktiskt stor skillnad på lax och lax!

Du har säkert märk det oxå.

Jag vill inte ha den ”sladdriga” sorten.

Min godaste lax.

500 gr lax i en eldfast form

jag marinerar min lax dagen innan eller senast på morgonen.

1 msk salt struken

1 msk socker struken

Svartpeppar

Olivolja.

225 gr i ugnen ca 20 minuter.

Servera med:

1 pkt lättkokt bellaverdebroccoli (sparrisbroccoli) det bästa som finns.

Koka snabbt i lättsaltat vatten.

Morötter i olika färger kokas i lite vatten och en smörklick.

Servera med en vitvinssås.

Attans så gott.


Den allra godaste broccolin heter Bellaverde.
Bellaverde är italienska och betyder ”vacker grön”.


Sparrisbroccoli är en tunn och krispig korsning av den välkända broccolin och den asiatiska kålsorten pak choy. 
Stjälken är både krispig, söt och saftig; den smakar underbart. Resten av växten kan också ätas utan problem. Sparrisbroccoli har faktiskt bara odlats i ca 30 år. Ibland kallas sparrisbroccoli för broccolini.

Så goda morötter kokta i lite vatten och en smörklick.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg