Glöm inte att göra löksoppa ibland! Supergott! Recept.

 Hej!

Under pandemitiden har maten blivit en maktfaktor i 

hemmet, inte bara hos oss, jag hör detsamma från mina väninnor.

Ibland är frågan redan till frukost ”vad ska vi äta ikväll”?

Så är det säkert hos Er oxå.

Att duka och laga gott har fått ännu större betydelse under denna

trista, långvariga och osäkra pandemi.

Nu är det sopptid, gör löksoppa det är så gott.

Gör den dagen innan den ska serveras.

Om Du ska lyxa lite tar Du rökt pancetta idag tog jag bacon.

MIN LÖKSOPPA:

Gul lök smälts i olja eller smör
Dela löken i två delar och skär i skivor
Ett halv paket bacon 
Lite soja för färgens skull
På med vatten 
2 - 3 buljongtärningar (jag tar hälften grönskas- o hälften hönsbuljong).
1 lagerblad, några svartpepparkorn och timjan sätter piff.

Smaksätt med lite sherry (inte nödvändigt).
Låt puttra en rejäl stund, jag gör den helst dagen innan den ska serveras.

Servering: 
Häll soppa i en ugnfasta portionsformar, lägg i en skiva gott bröd, riven ost uppepå.
Gratinera i ugnen tills osten smält och fått vacker färg
Vill Du ha soppan vegetarisk uteslut bacon och hönsbuljong.

Mums löksoppa.

Gratinera i ugnen.

Låt löken smälta i kastrullen.

Lycka till.
Smaklig måltid.
Hälsning C.

Kommentarer

Populära inlägg