Minns Du 6 till 8 brödskivor om dagen.

HEJ!

Jag gillar bröd.

Jag gillar gott bröd.

Idag finns det hur många olika sorter som helst att välja på.

Mina favoriter är mörkt rågbröd, surdegsbröd i alla former, kavring, grahamsbröd.

Säkert har jag fler favoriter.

På 70-talet rekommenderade Socialstyrelsen i en av landets mest uppmärksammade 

reklamkampanjer 6 till 8 brödskivor om dagen.

Kommer Du ihåg skämten om 68 brödskivor om dagen?

Men det märkliga är att enligt Brödinstitutet står sig denna tes än i dag

både vad gäller hållbarhet och hälsa.

Tre skivor mjukt halvgrovt matbröd och tre skivor knäckebröd ger

dagsbehovet av fullkorn.

Enligt Brödtermometern ligger brödintaget idag på i genomsnitt fyra brödskivor per person.

Mycket intressant läsning tycker jag.

Sedan några år tillbaka startar jag alltid min dag med en kopp kaffe och en knäckemacka med 

ost och lite, lite bitter apelsinmarmelad.

Till detta kollar jag på MorgonTV.

Pensionärsliv kallas det!

Lugn start på morgon är numera populärt.
Detta är dagens andra omgång!


Godmorgon på Er.
Hälsning C
 

Kommentarer

Populära inlägg