Söndagsfika med hastbullar. Recept.

 Hej!

Söndag i småstaden.

Efter morgonpromenad, efter poolrengöring och efter bad blir man fikasugen.

Vi öppnade poolen för två veckor sedan.

Fikasugna ja, det blev hastbullar.

Det har jag inte bakat på dom senaste 20 åren,

när mina barn bodde hemma bakade jag hastbullar ofta.

Hade nästan glömt hur mumsiga dom är.

Jag bakade hastbullarna med nymald kardemumma och lite råsocker på toppen.

Recept nedan.

Fika med poolbad och Jan Guillou det blir inte bättre.

Rekommenderar boken rolig, satirisk, insiktsfull.

Nymald kardemumma sätter pricken över i.

12 stycken blev det.
Kardemumma och lite råsocker uppepå.

Pärlan som sprängde sitt skal står på tur att läsas.

Vid sjön Sommen.

Framåt kvällningen kom maken med årets första Campari, apelsinjuice, is och
några chips.
Nu är det väl nästan sommar eller?


Hastbullar 12 stycken

5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk nymalda kardemummakärnor
100 g smör
1 ägg
1,5 dl mjölk


Dekoration:
2 msk rårörssocker
1 tsk nymalda kardemummakärnor


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Tillsätt det kalla smöret och smula sönder med fingertopparna tills det är finfördelat.
4. Tillsätt ägget och mjölken och rör ihop till en klibbig deg.
5. Forma 10 runda bullar med händerna och lägg i muffins eller bakformar.
6. Blanda rårörssocker och kardemumma och strö över bullarna.
7. Baka mitt i ugnen 10-12 minuter.

Lycka till.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg