Pingsaftonstårta och kaka. Recept.

Hej!

Bästa och enklaste sommartårtan.

Den gjorde jag på pingstafton.

Det är en tårta som ska ätas samma dag som den bakas tycker jag.

Botten kallas Pensionärstårta eller Sverigekaka.

Jag dekorerade med vispad grädde, hallon och jordgubbar

och lite florsocker pudrat över.

Supergod!

Hallon är självplockade på Ombergsbodens odlingar i Alvastra, Östergötland.

I den vackraste miljö man kan tänka sig......Omberg.

Världens mumsigaste hallon.


Pensionärstårta.
3 ägg
3 dl strösocker 
vispas vitt
3 dl vetemjöl
1 dl kokhett vatten
2 tsk bakpulver
Blanda i mjöl, bakpulver och kokande vatten.
Baka i 30 minuter 175 grader.
I smörad och bröad form.

Fyllning:
När kakan har svalnat dela kakan och lägg på fyllningen.
100 gr smält smör
1 dl mjölk
3 tsk vaniljsocker
Dekorera med florsocker.
Eller gör som jag dekorera med grädde och bär.
Men..... väldigt god utan detta!
Ibland är det extra fest.

Dögoda Dumlekakor!
Rosen present från C o J-O, tack.

Dom här får Ni aldrig glömma att göra.

DUMLEKAKOR.
Dumlekola på en plåt (bakplåtspapper)
5 minuter i 175 grader.
Fix och färdigt bara att knapra i sig!

Hemma doftar det liljekonvalj.
Jag matchar glasögonen med kinaporslinet.
Med gråa glas i.
Superskönt.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg