Skärpning i vinter, bältet/skärpet är tillbaka!

Hej!

Vilken konstig trend det har varit i flera år tycker jag,

att inte ha skärp/bälte i byxorna/jeansen/kjolen.

Får jag önska något om modet på nya året så är det att skärpet-bältet kommer tillbaka.

Jag retar mej verkligen på detta.

Jag tycker inte folk ser färdigklädda ut!

Bara tomma hällor syns i brallorna. 

Jättefult!

Hemma hos folk måste det ligga massor av oanvända bälten och skärp.

Tänk alla som samlat på sig en hel hög med dyra märkesbälten.

Som inte används för det är en trend?!

Jag skulle inte trivas eller tycka det var skönt utan bälte i byxorna.

Nu läste jag i senaste Damernas Värld att bältet verkar vara tillbaka

en ny trend!

Äntligen säger jag!

Bältet är pricken över i.

Hälsning C.

 Bälten och skärp kan hänga på höften, markera midjan och hålla byxorna uppe. Och de kan bäras av män som kvinnor och har funnits så länge kläder existerat. Idag är de tillbaka inom modet, igen. Inte för att de någonsin försvunnit, men deras trendfaktor har varierat.

Bälten och skärp kan sägas vara de allra första accessoarerna, någonsin. Och det har varit ett slitstarkt mode, på många sätt. Historien är full av exempel av människor som under alla år – och över hela världen – har surrat remmar och rep kring sina kroppar för att hålla plaggen på plats. De gjorde nomader i Afrika redan 100 000 år före Kristus, och stilen har hållit i sig, sedan dess.

När man i början av 1990-talet tinade upp ismannen Ötzi, som legat djupfryst i alperna mellan Österrike och Italien i fem tusen år, kunde man konstatera att bland denne stenåldersmans tillhörigheter fanns inte bara ryggsäck och midjeväska, utan – förstås – även ett bälte av kalvskinn. Men så insåg man tidigt att bälten var väldigt praktiska, och inte bara för att hålla ordning på kläderna. Inte sällan fungerade de som en sorts mobil verktygslåda där man kunde hänga vapen och verktyg.


Kommentarer

Populära inlägg