Historien om en fontän och ett gemensamt huvud gjort av keramikern Gunnar Nylund.


Hej att vara på äventyr!

Det är något jag gillar.

Ett besök på Rörstrand Museum i Lidköping blev lite extra spännande

Den Tvestjärtade Jungfrun från Rörstrand.

 i foajén väckte mitt intresse.

Keramikern Gunnar Nylunds kreativa och underbart vackra medelhavsgröna fontän.

Jag tappade nästan andan så vacker är den!

Extra intresserad blev jag av Jungfruns vackra huvud.

Det huvudet har jag hemma på bokhyllan, i vitt!!

Jag frågade personalen om dom visste något om detta huvud och det gjorde dom.

Gunnar Nylund hade avbildat sin dotter och gjort detta huvud till henne.

Läs om fontänens långa resa tillbaka till Rörstrands och Sverige, här nedan.

Tänk vad man får lära sig ny "kunskap är inte tung att bära."

En sanning med modifikation kanske.

För mej var det denna gång ett nöje!

Vad stolta vi kan vara i Sverige över all vacker keramik och vackert porslin som har skapats här.

Jag beundrar skaparnas kreativitet och mod.

Och vilka oändliga resurser dom hade till sitt förfogande, konst fick kosta att göra.

Experimentlusten var stor.

Jag har skrivit om Nylund många gånger i min blogg här är ett inlägg.

Gunnar Nylund, keramiker.

Som Ni ser i detta inlägg år 2013 stod hon redan i mitt fönster!

Jag kan inte återge färgen den är mycket vackrare i verkligheten.Mitt Gunnar Nylunds huvud överst och det i lådan har jag fotograferat på 

Rörstrands Museets utställning.

Nu vet jag att det är Nylunds dotter som han har avbildat.

Det ger skulpturen en extra dimension.

Det som gör mej lite ledsen är att jag inte kommit på var jag köpt detta huvud,

jag vet exakt var jag köpt mina andra Nylunds skulpturer, men inte denna.

Visserligen är det ganska många år sedan men........trist.

Med lite tur vaknar jag en natt och det säger....KLICK!


Fantastiskt vacker keramik.

Utställningsalster.

Många år senare använde Nylund detta huvud till sin fontän.


Den tvestjärtade jungfrun från Rörstrand.

Den beresta och vackra tvestjärtade sjöjungfrun från Rörstrand står i centrum av en fontän flankerad av vattensprutande fiskar. Den vackra medelhavsgröna fontänen i stengods har restaurerats och fått ett nytt liv.

Fontänen är skulpterad av Rörstrands då konstnärlige ledare Gunnar Nylund inför utställningen Rörstrand genom tre århundraden på Nationalmuseum i Stockholm 1943. Där fick hon hjälpa till att fylla de evakuerade lokalerna medan världskriget rasade utanför.

Hon har haft många anhalter och upplevelser. Från att ha prytt varuhuset NK i Stockholm, har fontänen varit monterad i en vinterträdgård till Grand Central-hotellet i Gävle fram tills att en brand härjade hotellet på 60-talet. 

Majsfarm i Iowa

Efter branden monterades fontänen ner och såldes 1972 till amerikanen Clayton Hanson. Hon skeppades till en majsfarm i Iowa med avsikt att få pryda staden Sommers. Men på grund av sjöjungfruns lättklädda uppsyn avböjde myndigheterna i staden förslaget och fontänen fick istället åldras stillsamt i Claytons egna privata trädgård i cirka 30 år. 2008 korsade hon åter Atlanten för att återvända till Sverige och Lidköping, tydligt påverkad av tidens tand.

Den långa utomhusvistelsen i USA har tärt på fontänen. De olika delarna var där sammanfogade i ett järnkar med cement under tiden i Iowa. Järnkaret har under årens lopp korroderat och med hjälp av vädrets inverkan har betongen tryckt ut och sprängt sönder stengodset. Detta har orsakat många och stora skador såsom sprickor, ett visst materialbortfall samt missfärgningar. Skadorna har nu lagats och fontänen restaurerats - Delarna har knackats fria från betong och järnkar och varje liten millimeter av fontänen har rengjorts med skalpell, borste och roterande trissa. Sprickor har lagats och de materialförluster som fanns har åter byggts upp. Därpå har lagningarna retuscherats och ett nytt kar har tillverkats.

Nu är fontänen tillbaka isin forna glans och fulla prakt i sitt nya liv på den plats hon en gång kom ifrån, Rörstrand i Lidköping.

RESETIPS! Gör ett besök på Rörstrands Museum och imponeras av den medelhavsgröna fontänen i entrén. 

Så spännande besök.

Tänk att oxå få besöka makens kusin med charmigaste frun och käka gott.

Lidköping är GRYMT!

❤️ TACK.⭐️

Hälsning C


Kommentarer

Populära inlägg