Fortsatt fusk med olivolja.

 Hej!

Upprörd är jag!!🥵🤬

Om olivolja har jag skrivit några gånger.

Om fusket med olivoljan.

Tyvärr så fortsätter fusket.

T.o.m säljs bomolja som olivolja, det är

inte ens tillåtet.

LÄs nedan vad bomolja är.

Lyssna nedan till vad Johannes Cullberg säger.

Vi måste begära att Axfood och Zeta tar sitt ansvar.

Dom bara skyller ifrån sig i denna fråga.


Den här gången köpte jag en olivolja från Kreta.
Mina två favoriter står vi sidan om Ekologisk Rapsolja med smak av citron
den kommer från Nöbble Gård norr om Kalmar.
Den andra är en kallpressad rapsolja med ramlökssmak från
Gunnarhögs Gård på Österlen.
URGODA!
Inköpta på Rudenstams i Kaxholmen.

Hör här vad Johannes Cullberg berättar på Instagram om fusket med olivolja.


https://www.instagram.com/reel/C7HkAqFCRdb/?igsh=MXFyejFoNms5ZXh3Mg==


 Varför gör inte Livsmedelsverket något åt detta?

Olivolja är en dyr vara.


Rapsfälten i Östergötland lyser gula.
Här reste jag förbi igår på väg hem efter en Pilgrimsvandring på Omberg.
Den ska jag berätta om.

Bomolja (från tyskans Baumöl) är en sämre sorts olivolja som erhålles vid tredje pressningen av olivträdets frukt. Bomoljan användes tidigare bl.a. av svenska armén för vapenvård. År 1700 skulle musköter, värjor och bardisaner rengöras med bomolja.

Idag används bomolja exempelvis som bränsle i oljelampor och till skinn- och läderberedning.

Läs på om fusket med olivoljan.

Trist att bli lurat på dom dyra dropparna.

Mycket olyckligt för seriösa odlare.

Hälsning C


Kommentarer

Populära inlägg