Min köttfärssoppa. Recept.

Hej!

Just nu kryllar det av fräscha grönsaker i affärerna

och på gårdsbutikerna.

Självplockningen är igång på många ställen.

Det märks på matlagningen att det har höstat till sig

iallafall hos mej.

Jag gjorde inköp på Hermelins grönsaker i Skänninge, Östergötland

Jag har gjort kålpudding, råraka med fläsk o lingon,

några grytor, isterband och stuvad potatis, grönsakssoppa, ugnspannkaka med fläsk, 

blomkål med skinksås m.m.

På tur står snart rotmos.

Jag har oxå gjort en god köttfärssoppa med mycket grönsaker i.


Ingredienser till köttfärssoppa.
Blandfärs
1 gul lök 
1 purjolök 
Lite tomatpuré
Buljong 
Olivolja, rapsolja 
Morötter, palsternacka, potatis, rotselleri, vitlök, röd chili,
allt hackat i bitar.  🌶️ 
Krydda med svartpeppar, gurkmeja, spiskummin,
paprikapulver 
Slå på vatten och buljong.
Ta den buljong Ni gillar.

Låt puttra, inte för länge och smaka av med salt o peppar.🌶️ 🥕 🧅 🧄 
Servera med hackad persilja på och kanske ett gott bröd till.
Värmande, enkelt och gott.

Grunden till en god köttfärssoppa.

Jag hade morötter i olika färger.

Köttfärssoppa på G!

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg