Mina fat 3. Delft Holland.

Hej!

Hoppas Ni läst min lilla serie om mina fat.

Nu har vi kommit till avsnitt 3.

Denna gång är det om mina holländska fat.

Dessa fat är 40 cm i diameter.

Faten är från 1800-talet.

Jag använder ofta mina fat!

1800-tals fat.
Vem denna gubbe är vet jag inte.
Säkert en stor potentat.

Rubens barockmålaren.
1800-tals fat.
Peter Paul Rubens, Rubens född 28 juni 1577 i Siegen i Westfalen, 
död 30 maj 1640 i Antwerpen, var en flamländsk målare, tecknare, 
grafiker och diplomat. Han var huvudsak verksam i Antwerpen. 
Rubens anses vara den främste nordeuropeiske barockmålaren. 

1900-tals fat.
Väldigt dekorativa fat till uppläggning av mat eller tårtor.
Dessa fat kan Ni hitta på antikaffärer och loppis för en liten peng.


Börja samla fat och använd dom!



Delftfabrikerna i Holland


Delft är inte en porslinsfabrik utan en stad. Staden var på 1500-talet berömt för sina många bryggerier och det uppskattade ölet. År 1536 förstördes hela staden i en stor brand och alla dessa bryggerier försvann. De byggde upp allt igen men på de platser där bryggerierna legat, byggdes istället Fajansfabriker. Många av dessa fabriker antog samma namn som bryggerierna haft. De tre klockorna, Rosen, Påfågeln o.s.v.
Vid Delftfabrikerna var de inspirerade av det Kinesiska porslinet och tillverkningen bär tydliga spår av detta, speciellt i dekorationer och färger i fajansen. Ingen har väl missat den blå dekoren på vit botten. 


Delft fat.

Faten är vackert signerade på baksidan.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg