En oförglömlig resa

Idag när jag dammade "gubben" kom minnen från en oförglömlig resa till Kina över mej.
Jag kan lova att det var ett annat Kina än det som finns idag. Den här resan gjorde jag för 18 år sedan, Beijings gator var fyllda av trehjulingar, gamla risiga lastbilar, cyklande kineser(minst tre på varje cykel!), åsnor och diverse andra djur. Kåkstäderna låg tätt.
Idag är maskinparken på gatorna än helt annan.




Det som gjorde resan oförglömlig var Xian och att besöka den underjordiska terrakottaarmén.
Gör ett besök, ett kinesiskt ordspråk lyder: "Att se en gång med egna ögon är bättre än att höra det hundra gånger från andra."
Qin-dynastin, 221 - 206 f. Kr.
Qin Shi Haung Di var den förste kejsaren som enade Kina, han var en mytomspunnen man och ökänd för att han brände böcker, att äga förbjudna böcker straffades med att bli levande begravd.
Han startade bygget av Kinesiska muren, anlade vägar, införde standardisering av mått- och viktenheter.
Redan vid trontillträdet lät kejsaren påbörja bygget av sin grav. Halva statsbudget gick åt till bygget.
Han dog femtio år gammal och sörjdes inte av många.

Arméerna blev bortglömda, man vågade heller inte "störa" kejsaren, på 1970-talet grävde en bonde en brunn och fick upp ett huvud från en krigare. Så startade utgrävningen. Ett av de mest berömda arkeologiska fynden var gjort!
Männen i graven är skulpterade i lera med olika anletsdrag, vilket tyder på att de är avbildade efter levande modeller. Vapnen är gjorda i brons. I graven fanns olja, guld, smycken och giftiga pilar. Arbetarna som gjorde arbetet blev instängda i graven för att inte föra ut information om graven.

Så kan det gå när man dammar!
KRAM C

Kommentarer

Maria EB sa…
Att uppleva terrakottaarmén i Xian är något helt oförglömligt. Jag håller med till 100%. Och eftersom jag dumt nog inte köpte någon krigare (kunde inte bestämma mig) måste jag kanske åka tillbaka... Fast det blir nog inte lika häftigt andra gången ;)
Chris sa…
Du tror inte det finns på något asiatiskt museum. Det räcker att ha sätt Xian en gång man glömmer det aldrig. Du köpte ju andra mysiga minnen från Kina. Kram

Populära inlägg