Pain Riche

Hej lördag!
Här kommer ett recept på pain riche, ett recept jag använt mej av i 35 år!
Jag tillägnar dej det Helena, till kvällens fisksoppa, hoppas Du gillar receptet. Det går INTE att misslyckas.


Bloggerskan C:s Pain Riche
5 dl ljummet vatten
12-13 dl vetemjöl
50 gr jäst
2 tsk salt
 
Blandas.
Jäs 30 minuter.
Rulla ut i 8 längder.
Lägg på en mjölad plåt eller mjölat bakplåtspapper.
Jäs 30 minuter.
Snitta med rakblad.
Grädda 15-20 minuter 250 grader.
 
TIPS: här är fritt fram att variera sig.
Grovt havsalt på, kanske solroskärnor eller sesamfrön
Kanske valnötter eller hasselnötter i degen.
Eller bara naturella.
Ibland gör jag 9 längder och flätar tre och tre och får då tre vackert flätade pain riche.
LYCKA TILL!
KRAM C
 
 


Kommentarer

Tack snälla gulliga du! Ska prova detta till kvällens fisksoppa. Inga krångliga ingredienser. Perfekt för mig som inte har koll på vad alla sorters "moderna mjölsorter" heter på franska och jag har allt som behövs hemma. 2 norska "jenter" kommer hit på middag i kväll.
Hoppas du får en mysig helg!
Kram
Helena
Chris sa…
Tack! Hoppas ni fick en toppenkväll/KRAM

Populära inlägg