Strömstaren

Hipp, Hipp, Hurra tog en promenad efter att ha städat och plockat sedan kl 8.00 i morses.
Då får jag se att mitt i forsen i Svartån sitter den lilla söta strömstaren, han hoppade från sten till sten och mellan varven tar han sig ett dopp i strömfåran. Och hela mitt hjärta blev varmt. Han är så himla söt! Det ser ut som om han njuter av livet.



Strömstaren är en karaktäristisk vinterfågel, med klotrund kropp och stor vit haklapp. Arten finns i hela Sverige men är allra vanligast i små bäckar i fjälltrakterna. Den är lättast att få syn på under smällkalla vintern, sittandes på en sten i en isig fors. Strömstaren är i Sverige året runt men flyttar söderut i landet under senhösten för att hitta öppet vatten. På så vis syns den oftare till i forsar i södra Sverige under vinterhalvåret. Med lite tur kan man höra fågeln sjunga ute i forsen, en lång vemodig och gnisslig ramsa.

Gó kväll på Er/KRAM C

Kommentarer

Hej! Nu har jag läst din blogg länge utan att ge mig till känna. Borde ha skrivit en kommentar för länge sedan och berättat att jag uppskattar din blogg jätte mycket! Jag läser varje dag! Härligt att ni har fått vår "där hemma"! Jag är uppvuxen några gator längre upp från där ni bor. Här i Luxemburg, där jag bor, har våren kommit på riktigt. Igår var det 15 grader varmt och vi satt ute och åt lunch! Tranorna flyger för fullt här över just nu, på väg mot Sverige. Ännu en gång vill jag bara tala om hur kul det är att läsa din blogg och titta på alla fina bilder hemifrån. Ser mycket fram emot att följa husbygget. För 2 år sen byggde vi en sommarvilla på andra sidan sjön från er sett! Vårt ställe på jorden!
Stor kram
Helena
Chris sa…
Helt Otroligt! Jag är alldeles stum!? Visste inget! Sååå himla kul. Du måste höra av dej när du kommer hem. Du har en helt fantastisk blogg. Dina bilder är bäst! Världen är liten, ofta slås jag av det. På återhörande och jag önskar dej en fin helg. Jag har massor av frågor!!! Kram C

Populära inlägg