Crepes med min goda fyllning, attans så gott! Vintips!

 Hej!

Crepes med min goda fyllning, attans så gott!

Till all lycka fanns det lite gott vin kvar i flaskan sedan gårdagen.
En Crozes-Hermitage.
Annars kanske jag hade valt ett annat vin till mina crêpes.
En Barbera eller en Pinot Noir kanske....

Fyllning till crepes.
Börja med att fylla en form med
1 paprika i bitar, vilken färg du vill.
2-3 vitlöksklyftor
1 ask piccolotomater
olivolja
200 grader i 20 minuter.

Gör såsen.
Stek 1 gul lök och lite tomatpuré.
Tillsätt 3 hg blandfärs
Tillsätt grönsakerna från ugnen.
Skiva en 1/2 chilifrukt. Du kanske vågar en hel!?
2 msk chilisås
Lite rödvin.
Lite buljong, jag använde flytande grönsaksbuljong.
Svartpeppar.
Låt det puttra en stund.
Tips tänk på att inte göra såsen för lös.
Låt det svalna innan Du fyller crêpesen.


Den lilla biten som ligger till vänster är en kant från en parmesanost, för smakens skull!

Grillade grönsaker.

Crepes smeten.

5 dl mjölk
3 dl mjöl
4 ägg
0.5 tsk salt
5 msk smält smör

Låt smeten vila minst en halv timma.
Stek crêpesen tunna i smör.
Fyll med fyllning och rulla ihop.
Gratinera med riven ost över.
Ta en god smakrik hårdost.

Mina crepes, MUMS!

Servera med en god sallad.
Jag har köpt olivolja från Sicilien, årets första olja Novello.
Lite grön i färgen och smakar gräsigt och lite bittert. 
Doftar färska oliver, nyklippt gräs och örter.
Mandel och salvia i eftersmaken.
UNDERBAR!
Oljan kan avnjutas med bara en bit gott bröd och havssalt, LYCKA.
Den här gången blev salladen spenatblad, tomater, rödlök.
Havssalt och olja.



Crozes-Hermitage, 2018

 Rhonedalen, Crozes-Hermitage Pris 179 kronor.

Nyanserad, kryddig smak med inslag av fat, björnbär, blåbär, svartpeppar, viol, rökta charkuterier och lagerblad.
Gör nu lite goda crepes!
Enkelt och gott.
Lycka till.
Adventshälsning C

Kommentarer

Populära inlägg