Saker jag köpt på sistone, mest Kinaporslin! Saker jag inte vill vara utan.

 

Hej!

I garderoben blir det väldigt lite påfyllt i coronatider.

I alla fall hos mej, shoppingen är på sparlåga.

Och i garderoben är det ju INTE tomt!!

Klär Ni upp Er?

Jag är urdålig på detta just nu, lusten finns inte.

Lite läppstift sedan är det klart.

Men saker som genast fångar mitt öga och höjer pulsen dom

måste med hem. Tillfället kommer ju inte tillbaka. Ha,HA...

Ibland tar man inte tillfället och ångrar sig efteråt.

Dessa saker som jag har köpt knäcker inte ekonomin.

Jag bara älskar dessa vackra ting.

Ibland ger jag bort ett och annat men lite svår är det......

Jag använder mina saker, faten passar perfekt för uppläggning av

kakor, tårtor och bullar.

 När jag dukar buffé är faten både praktiska och läckra.

Dom höjer feststämningen.

 

När jag fick se detta fat i Ängelholm ökade pulsen.....
ett fat med fåglar, helt underbart.
Famille verde eller Famille rose?
Lyckliga jag.
Bronshäst från Kina.
Jag sålde 100-tals och åter 100-tals i min antikaffär och behöll
en!! Inte klok!?

Famille jaune, noire, rose, verte är termer som används i väst för att klassificera kinesiskt porslin från Qing-dynastin efter den dominerande färgen på dess emaljpalett. Dessa varor grupperades ursprungligen under de franska namnen på famille verte("grön familj"), och familj rose (rosa familj) introducerades av Albert Jacquemart 1862. De andra termerna famille jaune (gul) och famille noire (svart) kan ha varit introducerades senare av återförsäljare eller samlare.

Min favorit keramiker Gunnar Nylund 1904-1997, Rörstrands porslinsfabrik.
Jag träffade honom på Badhotellet i Tranås.
En liten björnunge i en fantastisk färg.
Turkosgrönt och brunt.
Helt underbar, passar in i min samling.
Inköp i Tranås på Erikshjälpen.
Inte jättebilligt!

En ängel som vakar över oss i juletid.
Kostade nästan inget.
Passar med gamla ovärderliga julsaker.
Antika Kinakrukor vid sidorna.

Lyckliga jag när jag hittade detta fat.
Färgerna är bättre live.
Inte alls så här mörk.
30 cm i diameter färdigt att användas.

Åttkantigt fat inköp i Ängelholm.
Så underbart läckert.
Ser Ni tranorna som flyger?
Kinesiska Bojan i bakgrunden.
Kolla in rötterna på ekollonet.

Imariporslin gjordes både i Kina och i Japan.
Även Europa hade tillverkning tror jag!
Har fått sitt namn efter hamnen Imari i Japan som fabriken Arita, 
använde som utskeppningshamn för sitt porslin.
Härliga färger.
Mycket användbara fat.
Detta fat är 25 cm i diameter och fatet ska bli en present.

Marilyn Monroe jag älskar denna tavla, jag har aldrig sett motivet tidigare.

Lite reflex från stolen i tavlan.
Makalös bild.

En liten fin skål.

Denna lilla blåvita Rörstrandskruka rymmer bara 4 dl.
Den är verkligen pytteliten.
När jag hade antikaffär var efterfrågan stor, de finns inte så många av de små krukorna.
Samlare betalade upp till 1600-1700 kronor för den här lilla krukan.
Idag har värdet rasat.
Jag köpte min i Väderstad för 70 kronor.
Tycker den är ljuvlig.

Mina nya saker.
Vackra va?

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg