Dagens soppa! Recept. Vintips.

Hej!

Dagens soppa, rättare sagt gårdagens soppa.
Jag kan göra soppa av nästa allt!
Jag gillar en soppa då och då.
Och då menar jag soppa, inte puré eller krämkonsistens,
det är det äckligaste jag vet!
Soppa är och ska vara soppa!

Dagens soppa.

1 charlottenlök smältes i olja i kastrullen.
1 liter vatten
2 morötter i bitar
1 morot,  riven spara tills soppa är klar.
1 palsternacka i bitar
1 stor potatis i bitar
Kokas så grönsakerna blir mjuka.
Mixa till slät soppa.
Tillsätt en skvätt vitt vin (ej nödvändigt).
Bongs grönsaksbuljong eller
Hönsbuljong på flaska, vilket Du föredrar.
En skvätt grädde.
Lite sambal oelek (ej nödvändigt)
Salt och peppar efter smak.
Koka upp med den rivna moroten.
Tillsätt persilja.
Är soppan för tjock späd med mjölk eller vatten.
Enklare kan det inte bli.
Servera med en osttoast eller saltkringla.

Jag serverade pannkakor med vispad grädde och hemgjord jordgubbssylt efter.
Så himla gott!

Du kan göra soppan med vilka grönsaker du vill, eller kanske svamp.



Toppen att ha hemma, fantastiska örter, frysta.

Mums! Soppadag.

 Vintips!
Ett gott vin från Sydafrika för bara 79 kronor.

Aromatisk, mycket frisk smak med inslag av päron, nässlor, krusbär och citron.

Lycka till hälsning C.

Kommentarer

Populära inlägg