Chorizo i tomatsås, recept och vintips, en box!

 Hej på Er!

Så var det då tredjedag jul. Ingen julmat på bordet.

Chorizokorv i tomatsås med pasta. 

Färsk chorizo, i min förpackning låg 5 stycken korvar.
1 lök smälts i olja, några korn råsocker på.
2 vitlöksklyftor hackas, läggs i.
Dela korvarna i bitar tryck till bitarna med en gaffel när Du steker dom.
Jag klipper bitarna med sax direkt ned i pannan.
Stek en stund.
1 burk krossade tomater hälls på.
Lite vitt vin oxå.
3 msk ketchup eller chilisås.
Låt puttra.

Koka pasta i saltat vatten.
Gärna Barilla nummer 5.
Idag använde jag orecchiette pasta.
Tag några msk av pastavattnet i såsen.
Strö över rejält med persilja vid servering.

OBS! 
Var försiktig med kryddningen om du använder chorizo.
Smaka av när middagen är klar ofta behövs ingen kryddning alls.
Du kan krydda med Sambal Oelek och nymald svartpeppar och salt vid behov.
Jag behövde inte krydda alls!
Vill Du inte ha så kryddstark korv finns det andra sorter att välja på.
Jag köper min korv på Lidl, svensktillverkad sådan.

Till detta rekommenderar jag ett box, jag köper sällan boxvin men här ett
undantag. 
Jag gillar Cotes-du-Rhone.

Orecchiette är en pasta som är typisk för Apulien, en region i södra Italien. 
Deras namn kommer från deras form, som liknar ett litet öra.


Orecchiette pasta.

2019 Le Terroir Reserve (77763)
Beställningsortimentet.

Äntligen lanserar vi Le Terroir Reserve på box för endast 199 kronor vilket gör vinet till den BÄST prisade rödvinsboxen från Frankrike på Systembolaget! 

Le Terroir Reserve är verkligen ett boxvin utöver det vanliga, både vad gäller smak och kvalitet, vinet har en fin integrerad kryddighet, en balanserad syra med ett långt härligt avslut.

Vinet är gjort på en klassisk sydfransk blend av Syrah, Grenache och Mourvèdre vilket ger tydliga inslag av mörka körsbär, björnbär och skogshallon.
Le Terroir är ett klassiskt och tidlöst vin, ett modernt hantverk och ett vin som passar perfekt till både vardag och fest, som sällskapsvin eller till middagen, ett vin för ALLA tillfällen helt enkelt.


Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg