Internationella Kvinnodagen 8 mars. #taggaensyster

 Hej alla KVINNOR!

Den 8 mars är det Internationella Kvinnodagen då #taggaensyster vi i sociala kanaler.

Det är oxå hundra år sedan vi fick rösträtt. STORT.
Hur ser världen ut?

Kan vi fira denna dag världen över?
NEJ!!
Finns det jämnlikhet i världen?
NEJ!
I Sverige?
NEJ!
Och det är ju inte vettigt.

Läsvärt är det i nya numret av Femina Nr 4 2021 om
KVINNA 2021 om makt, systerskap, jämställdhet och vägen vidare.
Köp numret!

"Kvinnor måste inte tycka om varandra eller leka systrar.
Men vi måste alltid försvara en kvinnas rätt till sin egen röst,
sin kropp och sina egna val”.
det citatet tar jag med mej.
När jag ser tillbaka på mitt liv tänker jag på att jag möts av både avundssjuka/svartsjuka
från andra kvinnor.
Jag ogillar kvinnor som trycker ned kvinnor, där fula knep används och  där
oxå utnyttjandet av makt finns.
Det är lågt.
En upptäckt jag har med mej är att det inte går att vara
alla till lags. Och så får det vara.
Alla måste gå sin egen väg.
Har Du känt ett fullständigt stöd från andra kvinnor i Ditt liv?

Samtidigt som kvinnliga vänner är det bästa som finns.
Kvinnlig gemenskap behövs.
Det ger jämlikhet.

Superbra nummer av Femina.


Ärkebiskop Antje Jackélen.

En kvinna som imponerat stort på mej.
Hon har fått motstånd både från manligt och kvinnligt håll.
Kvinnorna tvivlar på Emmas moral.
Männen ifrågasätter hennes kompetens.
Det är inte lätt att vara till lags när man befinner sig i stormens öga.

Cecilia Malmström.






Dramatiker, regissör och författare Suzanne Osten.
"Varför är det så orättvist" frågar sig Suzanne fortfarande idag.




Zara Larsson sångerska 23 år, var inte med i reportaget henne läste jag om i SvD söndag.
Hon vill uppmärksamma kvinnodagen.
Vill påminna om att hon gör en livestreamad konsert på Youtube  på
Internationella Kvinnodagen den 8 mars.
Konserten är påkostad och streamas gratis.


#taggaensyster
det gör vi idag.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg