Vandringar i skog och mark.

 Hej!

Måndagen och onsdagen ägnade jag och mina vänner åt vandring i skog och mark.

Måndagen var målet Trollstenen, en stor sten som vilar på tre små.

Trollstenen är en sevärdhet strax utanför Tranås.

Fascinerande sten, den sätter igång fantasin.


TROLLSTENEN TRANÅS
Detta enorma stenblock sätter verkligen fart på fantasin. Väl dold inne i den mörka tallskogen vilar denna bumling uppe på tre mindre stenar som i sin tur är placerade på ett annat block. Förr i tiden trodde folket i bygden att jättarna hade placerat stenarna här och långt in på 1900-talet roade sig killar med att visa upp Trollstenen för besökare med uppmaningen att lägga några slantar vid platsen för att inte reta upp trollen. Ett finurligt sätt att dryga ut veckopengen. Från Mårdsmålen/Café Pelargonen, strax utanför Tranås, följer du trollen och parkerar bilen. Nu har du en promenad på 10 min och kan läsa på skyltarna om sagor och sägner.


En film om Trollsten gjord av den kultur intresserade tranåsbon Mats-Olof Hellberg.

Onsdagens vandring gick mer söder ut om Tranås.

Jag fick se vårens första blåsippa.

Så vackert i tallskogen.

Måndagens magiska fikaplats.

Onsdagens vandring gick söder ut från Tranås.

Frid och lugn och ro i skogen, en liten meditationspall.

Men---mina väninnor går FORT!

Årets första blåsippa.

Så efterlängtad fikapaus.

På väg hem förbi vackra Åbonäs Säteri.

Hemåt.......

Älskar promenader, älskar uteliv, älskar gemenskap.
Det är tur vi har detta i coronatider.
Tyvärr är mitt hjärtat och jag inte på samma våglängd just nu.
Uppförsbackarna tar hårt!
Jag blev väldigt trött efter denna promenad och måste vila hjärtat lite.
Det känns väldigt trist.
Jag vill mera mitt hjärta vill mindre ibland.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg