Kantarellpaj, himmelsk. Recept.

Hej på Er!


Jag gjorde en himmelsk god kantarellpaj.

Jag vet inte var jag hittade receptet men här kommer det.

Runt Tranås har jag bara haft ett kantarellställe, mina gamla jaktmarker ligger utanför

Åtvidaberg närmare bestämt i Borkhult, Yxnerum vid sjöarna Borken och Yxningen

berömd för sina 90 öar.

Vilka kantarellställen jag hade och med min älsklingssort, sommarkantarellen.

Nu är det andra människor som skördar dessa guldkorn där.

Numera köper jag mina kantareller och gläds åt alla bilder och glad tillrop om stora skördar

på FB och Insta.

I den här pajen är det den färska dillen och dillfröna som sticker ut.

Denna paj passar superbra till kräftor.

Njut!

Mina luktärtor.
En del av mina älsklingssnäckor.

Kantareller

Dillfrön gör denna paj!

Läcker paj.

Doftar ljuvligt.

Kantarellpaj serverad med sallad.

Dagens sallad med spetskål, ärtor, gurka, tomat, persilja egen, paprika med
citrondressing och ljus balsamicovinäger.

 Pajdeg:

150 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk salt
1 msk stötta dillfrön
1 msk vatten

Fyllning:
cirka 500 g kantareller
smör
1 gul lök, finhackad
1 tsk dillfrön
140 g bacon, strimlad
4 ägg
1 1/2 dl vispgrädde
1 tsk paprikapulver
1 knippa dill, finskuren
2 dl riven ost (gärna en smakrik sort)
salt och nymalen svartpeppar

1. Smörj pajformen och lägg den i frysen. 

2. Skär smöret i kuber. Blanda mjöl, salt och dillfrön. Tillsätt vatten och arbeta ihop ingredienserna till en deg. Låt degen vila i kylen i drygt en halvtimme. 

3. Klä den kalla pajformen med degen, nagga botten med gaffel och förgrädda pajskalet i 200 graders varmluftsugn i cirka 10 minuter.

4. Rensa kantarellerna och fräs i torr panna tills de vätskar sig. Tillsätt sedan smör, lök och dillfrön. Fräs till löken mjuknar. Salta och peppra. Tillsätt bacon och stek tills det får färg.

5. Vispa ihop ägg och grädde. Tillsätt paprikapulver, dill, salt och peppar. Vänd ner osten i äggstanningen.

6. Fördela kantarellfräset ovanpå pajskalet. Häll över äggstanningen. Grädda i cirka 25–30 minuter eller tills fyllningen stannat och pajen fått en fin yta.

7. Servera gärna med en sallad – eller till kräftor.

Onödigt vetande samt resetips:

Det finns runt 250 sjöar i Åtvidabergs kommun. En av dem är Yxningen som med sina totalt 75 meter på djupaste stället är Götalands tredje djupaste sjö efter Vänern och Vättern. Yxningen är känd för sitt klara vatten och inte mindre än 90 öar som skapar en slags insjöskärgård. I Yxnerum kan du beskåda hantverk med historia i dessa ångbåtar som byggs på plats. Du kan även hyra för en tur på Yxningen. Vill du uppleva Yxningen lite närmare vattenytan kan du också hyra kajak via Outdoortime och Lapphem.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg