Silverrisp i trädgården.

 

Hej det vackraste jag vet just nu är:


SILVERRISP


Den är så vacker i färgen, så fin att ta in och torka, fyller i en bukett.
Jag har planterat flera plantor i mina lådor.
Älsk på Den!
Just nu har jag lite planterings mani.
Hoppas man får vara frisk och kry nästa år och se allt vackert växa upp i lådor och stenparti.
Så sa alltid min mormor och nu är jag i den åldern att jag säger så oxå.

Limonium platyphyllum 

Torktålig perenn som blommar med små lavendelblå blommor på skira, yviga blomställningar. 

Solälskare

Så vacker detta är en kvist.







Odla & Plantera

Du kan plantera risp både höst och vår. Du kan också odla från frö
När du planterar så kan du luckra jorden där du ska plantera. 

Risp vill ha väldränerad och gärna lite sandig jord. Jordförbättra gärna den uppgrävda jorden om det behövs. Gräv en grop tillräckligt stor för att växtens rotklump får plats och fyll gropen med vatten som du låter rinna undan. Sätt ner plantan så att den hamnar på samma djup som den stod i krukan. 

Fyll på med jordblandningen och tryck till. Vattna ordentligt

Du kan också förså inomhus i såjord i början av året. Så de små fröna ytligt i såjord. Täck med genomskinlig plast med lufthål och håll fuktigt. När plantorna tittat upp så ställer du ljust och svalt. Det går också att odla utomhus i maj till september.


Mina lådor är fulla nu.
Det blir trångt nästa år.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg