Kantarellsoppa. Recept.

 Hej!

Svamp är tydligen sensommarens stor grej.

Alla plockar svamp några blir t.o.m svampförgiftade.

Det gäller att vara försiktig i svampskogen.

Jag fick till en suveränt god kantarellsoppa på vår senaste fest.

Roligt när man lyckas!

Gör gärna soppan dagen innan den ska serveras.

Gott när smakerna ”sätter sig”.

Att starta en middag med soppa är gott.

Kantarellsoppa.

Stek kantarellerna i torr panna tills vätskan är borta.

Lägg i den hackade charlottenlöken och en smörklick.

Salt, peppar och lite timjan.

Stek en stund tills löken mjuknar.

1 dl vitt vin 

Buljong, ta den Ni vill ha, svamp/ kalv/ kyckling/grönsaks buljong.

Koka upp med grädde och mjölk.

Mixa.

Smaka av gärna med några chiliflakes och lite sherry.

Sherry tillför en god sötma till soppan.

Den här soppan behöver sällan redas.

Jag gjorde på två liter kantareller sparade lite av dom stekta kantarellerna som jag

lade i soppan i sista minuten.

Min soppa ska smaka mycket, det gillar jag!


Tillbehör till soppan.
1 paket smördeg
Fyll med vad Ni vill!
Jag tog riven Västerbottensost
Färskost går oxå bra.
Gärna lite örter.
Jag vek degen dubbel och snurrade remsor.
Penslade med ägg
Strösslade på vallmofrön.

Lättgjorda smördegspinnar till soppan.

Blåvitt kinaporslin alltid lika vackert.

Soppskålarna köpte jag på auktion i Tranås för snart 40 år sedan, 
dom har varit med på många fester.
I botten står det Rörstrands och Tranås Stadshotell det tycker
jag är lite kul.
Porslinet är Fågel Blå från Rörstrands Porslinsfabrik originalet
är från 1744 och hette Blue Bird.
Det tillverkades bara en kort tid på fabriken.

Hur man förväller kantareller

En fråga som ständigt kommer upp....Hur gör man? 

Man förväller inte kantareller utan man kokar in vätskan.

  1. 1

    Rensa svampen, borsta bort allt skräp och skär bort dåliga partier. Är den mycket grusig kanske du behöver skölja den men tappar då lite smak.

  2. 2

    Dela svampen från hatten och ner till foten, ta bort skräp och dylikt.

  3. 3

    Skär svampen i mindre delar direkt ner i grytan.

  4. 4

    Hetta upp långsamt. Kantareller är oftast vätskerika så man brukar inte behöva tillsätta något vatten. 

  5. 5

    Låt den vätska som blir få koka in eller nästan koka in i svampen. Tar ca 15-20 minuter.

  6. 6

    Låt kallna och frys in i lämpliga potionspåsar eller burkar.

  7. 7

    TIPS! Svampen blir hållbarare om du fryser in med lite svampspad kvar. (2 år inget problem, ev. längre).

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg