Två drömgoda pajer en med hallon, en med äpplen.Recept.

HEJSAN!

Jag har haft Matlagningsgänget här.

Denna gång bjöds herrarna in, det händer då och då. 

Till dessert gjorde jag två drömpajer en med hallon och en med sista äpplena  (Aroma)

från eget träd.

Detta recept måste Ni prova.

Ta den frukt Ni gillar.

Jag gjorde dubbel sats av pajdegen.

Underbara hallon från Ombergsboden i Alvastra, Ödeshög.
Självplockning.
Lite potatismjöl och råsocker på.

Massor av kanel och även kardemumma och lite råsocker på.

Drömgoda pajer.
Serveras gärna lite ljumna. 
Serveras gärna med lite florsocker på.

Starten på kvällen.
Mousserande vin i magnumbutelj och lite goda ostar och oliver.

Hemma, nästan vårdukning fast det är höst!

HALLON- OCH VANILJDRÖMSPAJ.

125 g smör

2 1/2 dl vetemjöl

1 dl havregryn

1 dl strösocker 

Lite råsocker att strö över bären/frukten

3/4 dl marsanpulver för kall mjölk

Hallon eller skivade och skalade äpplen i bitar

1 msk potatismjöl till hallonen

Lägg i en smörad form.

Lägg på rejält med kanel och lite kardemumma 

på äppelpajen.

1) Sätt ugnen på 225 grader, över och undervärme. 

2) Blanda smör, mjöl, havregryn, socker och marsanpulver i en bunke eller i en köksmaskin. Arbeta ihop till en smulig deg. Fördela hallonen jämnt i formen och strö över potatismjöl samt socker. Strö över smulet.

3) Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter, eller tills att pajen fått fin färg. 

Servera med vispad grädde eller glass, jag tog både och!

Lycka till.

Hälsning C



Kommentarer

Populära inlägg