Ungersk Paprikás Csirka. Recept.

Hej!

Jag har haft min underbara väninna Susan på besök.

Hon är en baddare på mat! Bland mycket annat!

 Fick då detta goda ungerska recept av henne Paprikás Csirke.

Betyder paprika kyckling.

Receptet fick jag när hon stod i dörren och skulle åka hem,

alltså INTE på papper.

Nu har jag återskapat receptet från minnet.

Min väninnas man är från Ungern och hon vet att jag gillar ungersk mat,

gärna den "bonniga" stilen men oxå den lyxiga gåslevern förstås.


Paprika Kyckling.
Den ungerska paprikan är lite sötare i smaken.

Låt puttra men inte för länge då blir kycklingen torr.

Jättegod pasta barilla No 9.
Tjockare.
Gnocchi är gott till denna.

RECEPT. 

2-3 pers.

Paprikás Csirke. Paprika kyckling.

Olivolja + Rapsolja rikligt

1 lök i tunna klyftor

2 msk tomatpuré

Mycket paprika pulver, jag tog i lite rökt paprika oxå.

Gärna paprikapulver från Ungern

stek allt löken först, fyll sedan på med allt till sist paprikapulvret 

det får inte brännas.

Bryn med kycklinglårfilé 

Späd med lite vatten

Låt puttra.

Men inte för länge då blir kycklingen torr.

Jag serverade pasta till, Barilla no 9

den är lite tjockare, väldigt god till detta.

I Ungern serverar man creme fraiche som ett tillbehör.

Ibland oxå ett par msk grädde i såsen.

Denna maträtt var jättegod enligt mej och maken.

Lycka till.

Glöm inte att smaka av.

Hälsning C.


Kommentarer

Populära inlägg