Mina fat. Del 1.

 Hej!

Jag bara ÄLSKAR fat.

Kan inte få för många.

Olika typer av fat tilltalar mej.

Kan inte låta dom vara osålda när jag hittar dom!

Därför köper jag.

Mina fat kommer oftast från Sverige, England, Kina, Japan och Österrike.

Dessutom använder jag faten så ofta jag kan.

Faten varierar i storlek.

Det svåraste är förvaringen men,

fat är ju platta nästan, tack o lov!

Tänk om jag älskade att köpa figuriner eller något svårförvarat.

Mellan faten lägger jag en servett och staplar i  lådorna.

Det funkar.

Senaste fatet inköpt i Vadstena.
Det är så vackert för att det har uppvikta kanter.
det är alltså INTE platt.
tyvärr syns det inte på fotot.

Baksidorna är oxå vackra.

Detta fat är stort.
Älsk på detta.
Är det inte ett vackert mönster?
Det är 40 cm i diameter.

Handmålat.

Underbart vackert under.

Ett enkelt färgglatt fat.
Perfekt att lägga Prosciutto eller tårta på.

Dom här färgerna är läckra.

Mitt  "fågelfat" motiv med pioner och fåglar är väldigt vanligt i Kina och Japan.

Vackert under.

Åh så mycket historia de finns i detta fat.
Körsbärsblommor, fåglar och broar är ett vanligt motiv.

Vackert.

Under.

Och så det enklaste, enklaste fatet.
Det har jag haft i evigheter.
Det stora tårtfatet.
Lite krackelerat men så ÄLSKAT.

Det är gjort på Gustafsberg 1897.
märkningen var så suverän att ALLT stod under. 

Detta var del 1 av mina fat.
Fortsättning följer.

Hälsning C


Kommentarer

Populära inlägg