Karl Ove Knausgård

Läste på morgonen en intervju med Karl Ove Knausgård i SvD/Kultur. Han är norsk författare bosatt i Sverige i en renoverad statarlänga mellan Ystad och Simrishamn. Jag visste väldigt lite om honom, jag har inte läst någon av hans böcker. Intervjun berörde mej väldigt mycket........vet inte varför!? Intervjun var gjord av Karin Thunberg.  Mycket läsvärd. Läs: här

Han kom till Stockholm och blev förälskad i Konserthusets blåton, i radiosignalen till Ekot och Dagens dikt. Om Karl Ove Knausgård stannat kvar i Norge hade det nog inte blivit någon Min kamp-svit, erkäner han: "Utanförskapet är viktigt. Ska man skriva något väsentligt om någonting kan man inte vara en del av det."
KARL OVE KNAUSGÅRD. Han har tjänat tio miljoner på sin Min kamp-svit, vars tredje del nu kommer ut på svenska. I dagens Sommar i P1 hade han tänkt tala om sitt förhållande till bilkörning. Terrordåden i Norge kom emellan. – Ett kort, kallt ögonblick förstod jag vad som hänt.
Ibland MÅSTE man blogga DIREKT, idag är en sån dag.
Jag har nyss lyssnat på hans sommarprogram (under tiden gjorde jag något så världsligt som kålpudding, snacka om kontraster) om terrordåden i Norge (det märktes att han är författare, han kan verkligen skriva ett manus). Tack P1 för att Du finns.

Kommentarer

Populära inlägg